|
TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA - TSW - FORUM Forum Toruńskiej Szkoły Wyższej
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
askot
Dołączył: 01 Cze 2010 Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Wto 8:21, 15 Cze 2010 Temat postu: Zaliczenie dr Sapalski |
|
|
Materiał na zaliczenie:
Formy organizacyjne wspierania wymiany międzynarodowej /.Ćwiczenia/.
Zastrzeżone prawa autorskie /copyright/- opracował: Dr Henryk Sapalski.
Można wyodrębnić cztery fazy kształtowania organizacji i regulacji międzynarodowych transakcji ekonomicznych :
1 tworzenie organizacji międzynarodowych od końca XIX w. do II wojny światowej -faza inicjalna.
2 powstający nowy ład koalicyjny po II wojnie światowej , i tworzenie struktur podzielonego świata ,
4 proces unifikacji i globalizacji.
Ad.l/ Za początek tej fazy można uznać utworzenie Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej w 1865 r. w Paryżu , a w 1876 r. opatentowano telefon i telegraf bezprzewodowy w 1896 r. Jednakże początek umiędzynarodowienia telekomunikacji miał miejsce 22.05.1844 r. po przesłaniu pierwszej informacji poprzez system telegraficzny wynaleziony przez Samuela Morse. a , na trasie Baltimore -Waszyngton .
Następnie nastąpił rozwój tego systemu nie tylko w USA , ale także w Europie , co wymagało zawarcia wielu umów bilateralnych .
Bardzo istotna poza wcześniejszymi konferencjami, była Konferencja w Kyoto z 1994 r., gdzie przyjęto pierwszy strategiczny plan rozwoju oraz ustanowiono Światowe Forum Polityki Telekomunikacyjnej .
Drugą organizacją międzynarodową była Uniwersalna Unia Pocztowa I Universal Postal Union –L "PU'' założona w 1874 r., do której w 2002 r. należało 189 państw .
Po telekomunikacji i poczcie kolejne regulacje międzynarodowe objęły transport i prawa własności intelektualnej .
\V sumie pod koniec XIX wieku uregulowano wszystkie najważniejsze kwestie związane z tymi obszarami w skali międzynarodowej .
Natomiast rewolucja przemysłowa przyspieszyła problem ochrony własności intelektualnej i przemysłowej .
Na początku XX wieku zajęto się przede wszystkim transportem morskim i przyjęto : l' konwencję dotyczącą zderzeń - Bruksela 1910 r., 2/ konwencję o niesieniu pomocy i ratownictwie morskim - Bruksela 1919r.
Również do istotnych należały regulacje w zakresie transportu wodnego z 1921 r. - o uznaniu prawa do bandery państw pozbawionych wybrzeża morskiego/Barcelona / oraz z 1924 r. — o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących konosamentów /Bruksela /.
Także rozwój lotnictwa cywilnego zmotywował do przyjęcia konwencji - o ujednostajnieniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego - Warszawa ,
1929 r.'
Kwestie celne podjęto w 1890 r. w Brukseli na konwencji dotyczącej utworzenia Międzynarodowego Związku Publikacji Taryf Celnych , to jednak zasadnicze rozwinięcie tej problematyki nastąpiło w okresie międzywojennym i w!923 r. przyjęto Konwencję o uproszczeniu formalności celnych.
Na przełomie lat 20-tych i 30-tych przyjęto stosowane do chwili obecnej regulacje dotyczące
obrotu pieniężnego tj.;
l/ Konwencję o zwalczaniu fałszowania pieniędzy - Genewa 1929 r.,
21 Konwencję w sprawie jednolitej ustawy o wekslach trasowanych - Genewa 1930 r.,
3/ Konwencję w sprawie jednolitej ustawy o czekach - Genewa 1931 r.
Organizacje międzynarodowe wspierające rozwój wymiany międzynarodowej .
l/_Porozumienie Ogólne w Sprawie Taryf i Handlu/General Agrement on Tariffs and Trade-GATT/.
Potrzeba „ucywilizowania „ handlu światowego pojawiła się bardzo wyraźnie . zwłaszcza w okresie wielkiego kryzysu 1929-1933, a także w czasie II wojny światowej , czego wyrazem była Karta Atlantycka z 1941 r. i porozumienie Lend-lease z II 1942 r.
W wyniku tych postanowień w Hawanie w latach 1947- 1948 na Konferencji Narodów Zjednoczonych zaproponowano utworzenie Organizacji międzynarodowej do Spraw Handlu /ITO/, jednakże sprzeciwił się Kongres Stanów Zjednoczonych odmawiając ratyfikacji tego
porozumienia .
Natomiast 30.X.1947 r. zawarto porozumienie międzyrządowe w sprawie GATT. Porozumienie to składało się z trzech części :
- pierwsze dotyczyło taryf celnych ,
-drugie obejmowało zasady uczciwego handlu ,
- trzecie określało zasady polityki handlowej .
Za bardzo istotne uznano znaczącą redukcję ceł i innych barier handlowych oraz eliminowanie różnych form dyskryminacji.
GATT został oparty na trzech podstawowych zasadach: l/ Zasada niedyskryminacji czyli największego uprzywilejowania/Art.l/. Oznacza to , że będą stosowane takie same przywileje wobec towarów pochodzących z różnych państw, natomiast Art. XXXVI mówi o redukcji taryf celnych bez wzajemności.. II Zasada, że państwa powinny używać ceł zamiast środków pozataryfowych /pozacelnych/ , takich jak np,: limity , celem ochrony swojego przemysłu krajowego . 3/ Zasada konsultacji — stosowana do rozwiązywania poprzez negocjacje spraw spornych dotyczących kwestii ich polityki handlowej .
Ponadto GA TT zawiera specjalne postanowienia dotyczące państw słabiej rozwiniętych , które otrzymuj ą preferencje ze strony państw uprzemysłowionych oraz mogą korzystać z koncesji , których udzielają sobie państwa wysoko rozwinięte i to bez konieczności ich
odwzajemniania .
W okresie powojennym przy pomocy GATT , zlikwidowano liczne ograniczenia wymiany i znacząco obniżono cła.
Dużym sukcesem co do redukcji ceł była Runda Kennedytego i w sumie do 1967 r. uzgodniono obniżenie ceł o 35% w stosunku do 1962 r. Natomiast w okresie jej trwania tj. 1964- 1967 ,redukcja ceł osiągnęła 50% / z pewnymi wyjątkami /.
Zarówno ta runda jak i poprzednia-Runda Dillona/ 1960-19627, której celem była rewizja GATT i przyjęcie nowych członków , odbywały się w Genewie.
Trzecia runda tzw. Runda Tokijska /1973-1979/ - przyniosła dalsze sukcesy w redukcji poziomu ceł .W przypadku EWG o 27%. Japonii o 28% , Kanady o około 34% -uwzględniając pozostałe wysoko rozwinięte kraje świata średnia redukcja stawek celnych wyniosła 31%.
W ramach tej rundy zawarto też porozumienie w sprawie wykorzystywania środków pozataryfowych oraz każde z zainteresowanych państw ma możliwość utrzymania ochrony najważniejszych z ich punktu obszarów gospodarczych .
Czwarta runda rozpoczęła się w Urugwaju w 1986 r. i zakończyła się w 1994 r., a jej przedmiotem stało się : rolnictwo , usługi bankowe i ubezpieczeniowe oraz piractwo
patentowe i znaków handlowych .
Postanowienia tej rundy uważane są za najważniejsze osiągnięcie w liberalizacji handlu i usług pod koniec XX w.
Dokument końcowy zawierał szereg postanowień m. in. są to: -Decyzja o utworzeniu Światowej Organizacji Handlowej ,
- Nowe porozumienie nie będące wcześniej przedmiotem GATT, dotyczące usług i własności intelektualnej ..
W tym okresie daje się zauważyć aktywny udział państw rozwijających się w tym także Polski , która staje się stroną tego układu .
Natomiast rok 2000 to początek Rundy Milenijnej .
___________Światowa Organizacja Handlu/ Word Trade Organization- WTO/.
Według dokumentu końcowego Rundy Urugwajskiej - WTO będzie organizacją mającą za zadanie nadzorowanie zawartych porozumień o podstawowym charakterze dla światowej wymiany handlowej i usług takich jak:
l/ Porozumienie ogólne w sprawie handlu towarami /nowe GATT/.
2/ II II II II usługami.
3/ II dotyczące praw własności intelektualnej oraz handlu towarami
fałszowanymi.
4/ Stanowisko dotyczące norm i procedur oraz założeń polityk handlowych . 5/ Cztery porozumienia handlowe wielostronne tj. handel samolotami cywilnymi , wołowiną produktami mlecznymi oraz dotyczące zakupów sektora publicznego ..
Ale główne cele Rundy Urugwajskiej także dotyczyły redukcji ceł i przyjęto :
a/ 36% redukcji stawek dotyczących produktów rolno-hodowlannych /24% w państwach
rozwijających się,
b/ 33% jako minimum dla pozostałych produktów, z możliwością zwiększenia redukcji w
ramach negocjacji „ostatniej chwili",
c/ utrzymanie na poziomie 35-40% ceł oferowanych przez państwa rozwijające się dla
produktów rolno - hodowlanych .
Sektor rolno- spożywczy w ramach tej rundy należał do najbardziej kontrowersyjnych , ze względu na duże różnice interesów poszczególnych państw . związanych z prowadzoną polityką rolną i stosowanymi subwencjami - dlatego też umiarkowany kompromis zawarto w ostatniej chwili.
Ogólny obszar zainteresowania WTO przedstawi rys. l .3.
W 2002 r. do WTO należały 144 państwa , na które przypadało 90% światowego handlu , a
w trakcie negocjacji członkowskich było dalszych 20 państw ..
Natomiast budżet organizacji w tym okresie wynosił -l 43 min. franków szwajcarskich i
pierwsza konferencja ministerialna odbyła się w 1996 r. w Singapurze .
Druga odbyła się w 1998 r. w Genewie , trzecia w Seattle w 1999r.
Następna tj. czwarta odbyła się w Doha w Katarze w 2001 r.i od momentu powołania WTO ,
jej prac koncentrują się na zwiększeniu liberalizacji, pomocy dla państw najmniej
rozwiniętych oraz obejmowaniu nowych obszarów gospodarki umowami wielostronnymi .
Konferencja Narodów Zjednoczonych o Handlu i Rozwoju /'United Nations Conference on Trade and Development- UNCTAD/.
Powołana przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 1964 r.i funkcjonuje jako
stały organ w składzie 188 państw /2002r./.
Podstawowe cele UNCTAD to:
ł/ wspieranie porozumień na rzecz zmian w systemie światowego handlu dla zapewnienia
rozwoju gospodarczego ,
21 promowanie handlu międzynarodowego i rozwoju ekonomicznego państw rozwijających
się
3/ promowanie właściwych polityk narodowych szczególnie w państwach rozwijających się ,
4/ promowanie handlu i współpracy ekonomicznej między państwami rozwijającymi się,
5/ udzielanie szczególnej pomocy dla najbiedniejszych państw świata .
Natomiast w zakresie światowego handlu UNCTAD koncentruje się na ; l/ zapewnieniu zwiększonego dostępu dla eksportu państw rozwijających się na na rynki państw wysoko rozwiniętych,
21 umocnienie zdolności produkcyjnych państw rozwijających się dla powiększenia i dywersyfikacji ich eksportu.
3/ poszukiwaniu i adaptacji polityk wspierania polityk państw rozwijających się , łącznie z poprawą ich pozycji konkurencyjnej .
Kapitalnego znaczenia nabiera Generalny System Preferencji Celnych , który ułatwia dostęp dla państw najniżej rozwiniętych na rynki państw rozwiniętych , które mogą korzystać "s zerowej lub najniższej stawki celnej bez wzajemności..
W 2000 r. przyjęto w Bangkoku 10 letni program na rzecz najsłabiej rozwiniętych państw świata, jednakże z 50mln. USD ma ona niewielkie możliwości materialnej pomocy ,ma natomiast duże znaczenie w zakresie negocjacji oraz tworzenia nowych regulacji prawnych
Zbliżoną agendą ONZ utworzoną w 1966r. jest Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju Przemysłu — UNIDO/United Nations Industrial Development Organization /.
W 2001 r. jej budżet stanowił około 130 min. USD i główna jej misja sprowadza się do wspierania rozwoju przemysłu , a na drugim planie jest rozwój wymiany międzynarodowej.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy/ The International Monetarny Fund/ W czasie II wojny światowej opracowano dwie równoległe publikacje
dotyczące pow3ołania międzynarodowej instytucji finansowej
Pierwszą publikację wydał J.M.Keynes 07.04.1943 r. i przewidywał on założenie międzynarodowego banku , który udzielałby państwom członkowskim kredytu w wysokości 75% ich przeciętnego importu i eksportu w okresie 1936-1939 , w nowej jednostce pieniężnej bancor , ale było to rozwiązanie korzystne dla Wielkiej Brytanii, które mogłaby oznaczać możliwość otrzymania znaczącej pomocy rozwojowej ze środków funduszu , ze względu na duże obroty handlowe..
Dlatego też Stany Zjednoczone zaproponowały własne rozwiązanie opracowane przez H.D.Whitc, a . który zakładał ustanowienie funduszu w kwocie 5 mld USD , pochodzącego z rezerw walutowych państw członkowskich ..
Porozumienie pomiędzy USA i Wielką Brytanią osiągnięto 21 .04. 1944 r. i następnie stało się ono przedmiotem konferencji Narodów Zjednoczonych , która odbyła się w Bretton Woods od 01-22.07.1944 r. i zdecydowano wówczas o utworzeniu : l/ Międzynarodowego Funduszu Walutowego , 2/ Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju .
Obie te instytucje rozpoczęły działalność 27.12.1945 r.
W ramach poprawki z 28.07.1969 r. ustanowiono nowe udogodnienia oparte na Specjalnych Prawach Ciągnienia tzw .SDR-ach. .
Natomiast druga poprawka weszła w życie 01.04.1978 r.i wprowadziła ona fundamentalne zmiany , które odnosiły się do:
1. uporządkowania wymiany międzynarodowej,
2. redukcji roli złota i dolara USA,
3. przyjęcia SDR jako podstawowego środka rozliczeń w ramach MFW.
Polska podpisała członkowstwo w MFW w 1945 r. ,ale wycofała się w 1950r „powróciła do Funduszu 12.06.1986 r. ,a w marcu 2002 r. do MFW należały 183 państwa .
Natomiast cele MFW to:
l/ promocja międzynarodowej współpracy finansowej ,
2/ promocja ekspansji handlu zagranicznego ,
3/ zmniejszenie stopnia nierównowagi bilansów płatniczych państw członkowskich ,
4/ zwiększenie wzajemnego zaufania,
5/ promocja stabilizacji kursów .
Kapitał - stanowią wkłady członkowskie na rachunku ogólnym /General Resources Account-GRA/, zasoby te tworzą waluty państw członkowskich , SDR i złoto, które są pozyskiwane w formie subskrypcji ,pożyczek obciążeń tytułu wykorzystania środków Funduszu , dochody z tytułu inwestycji oraz oprocentowanie SDR , które są w posiadaniu MFW.
Jednak głównym źródłem dochodu są subskrypcje , które w głównej części są płacone w walucie krajowej , a w 25% w środkach rezerwowych /SDR lub waluty obce akceptowane prze MFW/.
W lutym 2002 r. ogólny poziom subskrypcji wynosił 212 mld. SDR , dodatkowa MFW posiadał środki rezerwowe w wysokości 58 mld. USD , które w większości należały do państw -OECD-
Kryzysy finansowe, które wystąpiły w latach 1995-1998 zwiększyły zapotrzebowanie na środki interwencyjne , dlatego też podpisano nowe porozumienie pożyczkowe /New Arrangement to Borrow- NAB/., które rozpoczęło funkcjonować od 17.11.1998 r ., podpisało je na okres 5-ciu lat 25 państw i może ono być prolongowane .
Według stanu na koniec lutego 1999 r . do dyspozycji kredytobiorców od MFW było około 48 mld.SDR.
Organem polityczno decyzyjnym jest Rada Gubernatorów , w jej skład wchodzi jeden gubernator /minister finansów / oraz jego zastępca /prezes banku centralnego / z każdego państwa członkowskiego MFW.
Przy podejmowaniu decyzji liczy się siła głosów , wynikająca z udziału danego państwa w środkach finansowych funduszu np.: USA dysponują 17,78% siły głosów i mogą blokować wszelkie niepożądane uchwały .
Natomiast wspólnym dla Banku Światowego i MFW organem jest Komitet Rozwoju lDevelopment Committee/, w skład którego wchodzi 24 gubernatorów i jest to organ doradczy do spraw rozwoju .
Organem wykonawczym jest Rada Wykonawcza. która jako organ stały wypełnia zadania zlecone przez Radę Gubernatorów Jej siedzibą jest Waszyngton i w jej skład wchodzi 24 dyrektorów wykonawczych mianowanych przez państwa członkowskie .
Bardzo istotna jest siła głosów i niezależnie od wielkości każde państwo dysponuje 250 głosami podstawowymi, ale na każde 100 000 SDR w funduszu udziałowym przypada jeden głos.
Zasady korzystania ze środków MFW są następujące :
l/ Podstawowa droga udostępnienia środków Funduszu jego członkom jest sprzedaż walut innych krajów lub SDR w zamian za ich własne waluty .
21 Polityka transz kredytowych , traktowana jest jako podstawowa forma polityki finansowej MFW , jej istota polega na tym .że całość uzgodnionego kredytu /promesa kredytowa /, jest dzielona na części tzw. transze i każda z nich stanowi 25% limitu , co zapewnia ,że kredyt będzie wykorzystany zgodnie z ustaleniami.
3/ Waluty używane w transakcjach MFW z członkami funduszu są określane przez Fundusz. 4/ Wnioski o kredyty Funduszu są szczegółowo badane , zgodnie z kryteriami Funduszu i deklarowanymi celami .
Udzielana przez MFW pomoc nie jest bezwarunkowa i znaczące kredyty udzielane są pod warunkiem dokonania reform strukturalnych w gospodarce , które łączą się z akceptacją programów dostosowawczych , które stają się tym ostrzejsze im gorsza jest sytuacja gospodarcza danego państwa /kryzys argentyński 2001/2002r./.
Dostosowanie się przez dane państwo do tych programów jest także istotne ze względu na pozytywną opinię MFW, która może przyczynić się do napływu środków pochodzenia zagranicznego oraz ułatwiać udostępnienie różnych kredytów, przez agendy Banku Światowego i banków regionalnych .
W ramach programów naprawczych MFW zaleca : l/ zrównoważenie bilansu płatniczego , II kładzie nacisk na stabilizację kursów walutowych , 3/ ograniczenie i likwidację inflacji, 4/ kładzie nacisk na zachowanie dyscypliny finansowej , zwłaszcza budżetowej .
Programy te mająswoich zwolenników jak i przeciwników, którzy eksponują środki polityki antyrecesyjnej .
Polska również korzystała z kredytów MFW i w tym celu podpisano w latach 1989-1994 cztery porozumienia do dyspozycji Polski postawiono w poszczególnych latach kwoty od kilkuset tysięcy SDR do l .2 mld.SDR .
Jednakże nie zawsze były one wykorzystane , ponieważ np.: strona Polska nie spełniła warunków porozumienia lub przekroczyła ustalone parametry gospodarcze .
W następnych latach sytuacja gospodarcza Polski poprawiała się i do 1998 r rezerwy walutowe kraju stale zwiększały się , w tej sytuacji korzystanie z pomocy kredytowej MFW stało się zbędne , a w 1995 r. Polska zwróciła 919 min. SDR i od tego momentu nie występuje jako kredytobiorca MFW.
Natomiast w okresie 1947-1998 największe strumienie środków finansowych MFW skierowano do Meksyku , Rosji, Korei, Argentyny ,,Wielkiej Brytanii i Indii /od 10 mld. SDR do 17.5mld. SDR/ ,dalsze pozycje zajęła Brazylia , Indonezja, Filipiny i Pakistan /pomoc kredytowa od 4mldSDR do 5,5 mld .SDR/.
________Organizacja Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju/ Organizalion for economic
Cooperation and Deveh)pment-QECD/.
Początki organizacji wywodzą się od Planu Marshala /YI-1947 r./, który miał na celu odbudowę Europy po II wojnie światowej , przy zaangażowaniu finansowym USA i Kanady . Miał on także względy polityczne - powstrzymanie wpływów komunizmu .
Propozycje amerykańskie przyjęło 16 państw Europy Zachodniej , za wyjątkiem państw będących pod dominacją ZSRR
USA w ramach Planu Marshala udzieliły pomocy rzędu 13.5 mld. USD . Na bazie tego planu powstała Organizacja Europejskiej Współpracy Ekonomicznej -OEEC/Organization fott&conomic Cooperation /i w jej ramach powołano 19.09.1950 r. Europejską Unię Płatniczą lEuropean Payments Union -EPU/, ze względu na trudności rozliczeniowe spowodowane brakiem wymienialnych walut.
Agentem wykonawczym EPU był Bank Rozrachunków Międzynarodowych , a rozliczenia prowadzono w systemie clearingu wielostronnego , ale po wprowadzeniu wymienialności walut clearing stał się zbędny i w 1958 r. EPU rozwiązano .
Natomiast w 1961r. zmieniono OEEC na OECD/Organizacja Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju lOrganizationfor Economic Cooperation and Developmentf', która stała się organizacją międzynarodową, skupiającą najwyżej rozwinięte państwa świata .
W 2002 r. OECD liczyła 30 krajów i współpracowała z dalszymi 70 krajami ,należy do niej także Polska , Czechy ,Słowacja i Węgry ^
Główne obszary zainteresowania organizacji to:
l/gospodarka, 21 środowisko naturalnej/ zarządzanie publiczne ,4/handel,5/ przedsiębiorstwo ,6/ nauka technika , przemysł ,7/polityka społeczna 8/rolnictwo, 9/regiony, miasta .krajobrazy ,10/ energia.
Banki Międzynarodowe.
Bank Światowy.
W jego skład wchodzą ściśle ze sobą powiązane następujące organizacje:
l/ Międzynarodowy Bank Odbudowy Rozwóju/Internationa! Bank of Reconstruciion and
Development-\BRD/,
21 Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju llnlernaiional Development Organization-
IDA/,
3/ Międzynarodowa Korporacja Finansowa /International Finance Corporation-WCI,
4/ Wielostronna Agencja Gwarancji Inwestyqi/'Muliilateral Investment Otyarantee Agency-
MIGA/
51 Międzynarodowe Centrum Porozumień i Arbitrażu /Internańonal Centre for Settlement of
Inwestment Disputes - 1CSID/.
Bank Światowy jako wyspecjalizowana agenda ONZ rozpoczął działalność 25.06.1946 r. w Waszyngtonie .
Polska wystąpiła z B.Ś. w 1950 r., ponowny wniosek o przyjęcie Polska złożyła w 1981 r. i została przyj eta w 1986 r. /w 2002 r. B.Ś. liczyli 80 członków/.
Ad.l/, jest to właściwie Bank Światowy , który na początku XXI w. koncentrował się na:
a/ pomocy krajom najbiedniejszym w zakresie redukcji ich zadłużenia,
b/ pomocy w zwalczaniu korupcji,
c/ wspomagał państwa rozwijające się w obszarze wdrażania nowoczesnych technologii,
d/ umocnienie systemów bankowych i sektorów finansowych , aby uniknąć w przyszłości
kryzysów finansowych ,
e/ określenie przyszłych potrzeb żywnościowych i zwrócenie większej uwagi na rozwój
rolniczo wiejski,
f/ inwestowanie w ludzi i rozwój kulturalny ludności ,g/ koncentrowanie się na redukcji
biedy,
h/ umacnianie zdolności państw7 w zakresie zapewnienia dobrych jakościowo usług,
i/ ochrona środowiska,
j/ wspieranie reform celem stworzenia stabilnego środowiska makroekonomicznego .
Pierwotnie kapitał założycielski Banku wynosił 10 mld. USD..
Obecnie każde państwo wnosi 10% subskrybowanego kapitału w gotówce , a 90% w formie gwarancji , przy czym l % wpłaca się w walucie wymienialnej ,a 9% w walucie krajowej .
Głównym źródłem kredytów udzielanych przez Bank są emisje obligacji średnio i długoterminowych , które są denominowane w USD, jenach japońskich, EURO i frankach szwajcarskich .
Ponieważ Bank Światowy ma wysokie notowania retingoweł —AAA jego obligacje są chętnie kupowane przez inwestorów długoterminowych tj. przez; fundusze emerytalne , kapitałowe, państwa, korporacje finansowe, oraz inwestorów indywidualnych na całym świecie .
W latach 1946-1996 Bank udzielił kredytów na kwotę 250 mld. USD. .Strukturę finansowania
w 2001 r. przedstawia rys.l .4..
Bank stosuje ściśle określone zasady udzielania kredytów :
l/ kredytuje przedsięwzięcia rządowe lub mające gwarancje rządowe,
21 finansuje wielkie przedsięwzięcia infrastrukturalne ,
3/ finansuje przemiany strukturalne gospodarek ,
4/ udziela kredytów długoterminowych - do 20- lat, karencja do 5 lat,
5/ stosuje oprocentowanie rynkowe , jednowalutowe: zmienne na podstawie L1BOR, lub stałe
wielowalutowe ,
6/ pobiera prowizję od zaangażowania 0,5%-1.5%, niewykorzystanej sumy kredytu
udzielonego .
II Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju./IDA/.
Zostało utworzone w 1960 r. jako organizacja afiliowana przy Banku Światowym i „należą do niej 162 państwa ..
Celem tej organizacji jest udzielanie pomocy rozwojowej najbiedniejszym państwom świata, S^to te państwa ,których dochód narodowy na jednego mieszkańca w 2002 r. był niższy od 895 USD i zakwalifikowano tu 79 państw , które stanowiły prawie połowę ludności świata .
Oszacowano przy tym .że 1,1 mld. ludzi żyje w państwach gdzie dochód dzienny jest poniżej ł USD .
Priorytetem strategii redukcji ubóstwa stosowanym przez IDĄ Jako głównego organizatora pomocy międzynarodowej dotyczy : Afryki, edukacji, człowieka chorób zakaźnych ,rozwqju sektora prywatnego , rozwoju rolnictwa, środowiska naturalnego i zarządzanie sprawami publicznymi .
Źródłem finansowania tego stowarzyszenia są:
l/ Subskrypcje państw członkowskich ,
II darowizny państw rozwiniętych i najwięcej środków pochodzi od najbogatszych państw
świata /G-7/.
3/ transfery z Banku Centralnego/IBRD/.
W latach 1960- 2001 kredyty udzielone dla 106 państw wyniosły 106 mld . USD. Największymi beneficjentami były takie państwa jak : Etiopia, Wietnam, Indie, i Pakistan , kraje te otrzymały po kilkaset min. USD i przeznaczyły je na finansowanie projektów edukacyjnych , ochronę zdrowia, ochronę środowiska naturalnego itp.
Od tego stowarzyszenia można także otrzymać kredyty nieoprocentowane , których termin spłat wynosi od 35-401at ,a karencja 10 lat.
Prawie całość tych kredytów jest udzielana państwom o dochodzie na l mieszkańca poniżej 900 USD rocznie .
III. Międzynarodowa Korporacja Finansowa /.IFC/.
Została utworzona 24.07.1956 r. ,prawnie i finansowo samodzielna , posiadająca własny statut, udziałowców ,strukturę finansową oraz personel i kadrę , ale została ona afiliowana przy Banku Światowym .
Członkami jest około 180 państw należących do Banku Światowego . Jej cele to:
l/ wspieranie sektora prywatnego /bez gwarancji rządowych /, 2/ wspólne inwestycje z krajowym kapitałem prywatnym ,
3/ pomoc w przygotowaniu inwestycji, ich ocena oraz nadzór w trakcie realizacji,
4/ ułatwianie dostępu firmom , głównie z rynków wschodzących , do międzynarodowych
rynków finansowych .
IFC - udziela kredytów długoterminowych oprocentowanych na warunkach rynkowych tj od
7 do 12 lat z 3 letnia karencją.
Kredyty te najczęściej pokrywają 25% , a wyjątkowa 50% kosztów inwestycji.
Źródłem kredytów są pożyczki międzynarodowe , które w 2001 r. wyniosły 3,6 mld. USD ,
są one zaciągane na bardzo korzystnych warunkach ze względu na wysoki rating —A AA.
IMF działa więc jako typowy pośrednik finansowy .
IV. Wielostronna Agencja Gwarancji Inwestycji / MIGA/.
Organizacja ta została utworzona w l 988 r. i jest także afiliowana przy Banku Światowym.
Jest ona otwarta dla wszystkich członków-Banku Światowego , w 2002 r. obejmowała 154 kraje członkowskie .
Jej główny cel to inicjowanie przepływu kapitałów z państw wysoko rozwiniętych do krajów rozwijających się , udziela ona także gwarancji od ryzyk niehandlowych . Prowadzi ona również badania nad możliwościami inwestycyjnymi w krajach rozwijających się.
Umożliwia ona zwiększenie zdolności ubezpieczeniowych w zakresie ubezpieczeń od ryzyka politycznego poprzez ko ubezpieczenia /cc$n$urance/\ub reubezpleżenia Ireinsurance/.
Jej środki statutowe w 1998 r. wynosiły l mld .SDR , a w 1999 r. środki te podwyższono o l mld.USD .
Od początku swej działalności MIGA współfinansowała ponad 500 projektów w 78 krajach rozwijających się , angażując w tym celu ponad 9 mld. USD oraz umożliwiając napływ zagranicznych inwestycji bezpośrednich na kwotę 41 mld. USD .
V. Bank Rozrachunków Międzynarodowych /BIS/.
To najstarsza instytucja finansowa , założona w 1930 r. Początkowo skupiał on banki centralne wysoko rozwiniętych państw europejskich oraz
Australii, Kanady , Japonii, RPA oraz banki handlowe USA Jego siedzibą jest Bazyleja .
Miał on ułatwiać rozliczenia z tytułu niemieckich reparacji wojennych po zakończeniu I wojny światowej Jednakże Niemcy odmówiły ich spłaty.
Ponieważ został posądzony o kolaborację z Niemcami został on rozwiązany przez Konferencję Narodów Zjednoczonych w 1944 r w Bretton Woods , ale w 1946 r. została ona anulowana i BIS wznowił działalność.
Aktualnie jego funkcjonowanie koncentruje się na prowadzeniu międzynarodowych operacji finansowych banków centralnych .
Stąd tez jest on forum międzynarodowej kooperacji finansowej i walutowej , oferuje także bankom centralnym pomoc w zarządzaniu ich rezerwami zagranicznymi oraz ułatwia wprowadzenie międzynarodowych porozumień finansowych . Dlatego tez określany jest jako Bank- Banków Centralnych .
Według stanu z 2002 r. prawo głosu i reprezentację na Zgromadzeniu Ogólnym /Genera! Meeating / miało 50 Banków Centralnych reprezentujących Grupę 10 najwyżej rozwiniętych państw świata.
Pozostałe banki centralne odgrywają drugoplanową pozycję , ale istotną funkcję pełni Europejski Bank Centralny .
Jego władzę wykonawczą sprawuje Rada Dyrektorów / The Board ofDirectors / licząca 17 osób , część z nich to członkowie stali a pozostali pochodzą z wyboru .
W 2001 roku , kapitał Banku wynosił 3,5 mld. franków szwajcarskich w złocie tj., 7,1 mld. USD, depozyty Banków Centralnych wyniosły 149 mld .USD.
Bank ten udziela też Bankom Centralnym kredytów przede wszystkim krótkoterminowych , wspomaga też państwa w okresie kryzysów np. : w 1998 r. uczestniczył w 13,3 rnld USD kredycie dla Brazylii, wspólnie z MFW i Bankiem Światowym .
VI. Banki regionalne.
Do grupy tej zalicza się :
l/ Między amerykański Bank Rozwoju - został utworzony w 1960 roku , jego członkami są państwa amerykańskie i niektóre europejskie , jego operacje finansowe wynoszą rocznie od 6-8 mld. USD.
21 Azjatycki Bank Rozwoju - powstał w 1965 r., przeprowadza on operacje finansowe w granicach od 5-10 mld.USD rocznie.
3/Afrykański Bank Rozwoju —funkcjonuje od 1963 r. ,a jego operacje finansowe są dwukrotnie niższe od w/w Banków .
4/ Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - funkcjonuje od 1990 r. 5/ Europejski Bank Inwestycyjny został założony w 1958 r.
yi.ł.Europejski Bank Inwestycyjny EBI/EIB/.
Utworzony na mocy Traktatu Rzymskiego w 1958 r., jako instytucja finansowa EWG. a jego główne zadanie to finansowanie inwestycji wspólnotowych i ma on osobowość prawną i samodzielność finansową.
Siedzibą banku jest Luksemburg, a jego władze to:
l/ Rada Gubernatorów IBtord ofGovernorsl- są to delegowani przez poszczególne państwa ministrowie finansów , którzy akceptują politykę kredytową, zatwierdzaj ą bilans roczny oraz decydując podwyższeniu kapitału.
21 Rada Dyrektorów /Board ofDirectors / - składa się z 25 osób i decyduje o operacjach pożyczkowych oraz odpowiada za cele wyznaczone Bankowi,
3/ Komitet Zarządzający - składa się z Prezydenta Banku i 7 zastępców , którzy kontrolują bieżące operacje Banku,
4/ Komitet Audytorów lAudit Committee/ - nadzoruje i kontroluje właściwe prowadzenie operacji Banku .
W 1985 r. Bank ten emitował obligacje o wartości 3,2 mld. USD i zjmował trzecią pozycję w świecie po Banku Światowym /7,6 mld. USD / i królestwie Szwecji / 3,9 mld. USD
Natomiast w 1 996 r. stał się największą światową instytucją finansową i jego emisja
wyniosła 20.2 mld USD , a w 1 998 r.poziom ten zwiększył się do 3 1 mld. Euro .
Natomiast w lalach 1997-2001 państwa UE pożyczyły łącznie 136,7 mld. Euro ?Tabela 1.7 i
1.8/.
Jego główne kierunki finansowania obejmują ;
l/ finansowanie Programu Amsterdamskiego . który wspiera wzrost gospodarczy oraz zatrudnienie ,
2/ siłne wspieranie aktywności małych i średnich przedsiębiorstw , 3/ ulepszenie europejskiej infrastruktury transportowej i telekomunikacyjnej , 4/ przyspieszenie rozwoju ekonomicznego regionów słabiej rozwiniętych , 5/ ochrona środowiska naturalnego i dziedzictwa Wspólnoty , ó/ poprawienie międzynarodowej konkurencyjności przemysłu , II osiągnięcie celów energetycznych Wspólnoty , 8/ modernizacja sektora ochrony zdrowia i edukacji .
Bank ten finansuje przedsięwzięcia o dużej skali , powyżej 25 min .Euro o charakterze długoterminowym , a przedsiębiorstwa małe i średnie korzy stają z kredytów tego Banku za pomocą banków regionalnych lub krajowych .
Z reguły kredyt jest udzielany do wysokości 50% kosztów projektu . w połączeniu z e środkami krajowymi lub grantami pomocowymi Wspólnoty.
Wspólnie, -feS^** z Komisją Europejską i sektorem bankowym tworzy Europejski Fundusz Inwestycyjny ,mogący zapewnić długoterminowe gwarancje dla finansowania rozwoju sieci transeuropejskich oraz małych i średnich przedsiębiorstw ..
Ponieważ Bank posiada najwyższy światowy rating tj. AAA jest w stanie emitować obligacje po najmniejszym koszcie , co z kolei wpływa na mniejsze obciążenia kredytobiorców .
VL2. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju- HBORyEBRD/.
JDziała on od 1991 r. jego siedzibą jest Londyn .
Na konie 2001 r. jego udziałowcami było 60 państw , Wspólnoty Europejskie i EBI . Kapitał założycielski wynosił 10 mld.ECU z tego 51 % przypadało na EWG i EBI, około 11 % na państwa Europy Zachodniej i 10% na USA .
Natomiast Japonia wniosła 8,5% , byłe ZSRR 6 % a Europa Wschodnia 7,45 % w tym Polska
l,28%/l28 min. ECU/.
Założono , że 60% kredytów przeznaczy się na promowanie prywatnej przedsiębiorczości, a
pozostałe 40% na rozwój infrastruktury danego kraju ..
Inne priorytety objęły :
l/prywatyzację ,
II reformę sektora finansowego ,
3/ restrukturyzację przemysłu państwowego ,
4 / konwersję gałęzi wojskowych na cywilne .
W okresie od 1992 do 1998 r. kredyty banku wyniosły 14,5 mld.ECU .
Ale w latach 1998do 1999 Bank poniósł straty i dopiero w 2001 r, udzielił on 3,6 mld. Euro kredytów i około 29 % zasiliło sektor finansowy , 26 % przemysł i handel oraz 28% infrastrukturę .
Głównym beneficjantem tych kredytów stały się państwa Europy Środkowowschodniej /44%/ ,Rosji i Azji Centralnej /31%/ oraz rejon Kaukazu 25% .
Oprocentowanie pożyczek ustala się w oparciu o Londyńską Międzybankową Stopę Procentową/LIBOR/ , a maksymalny czas spłaty kredytów wynosi 10 lat w przypadku przedsiębiorstw i 15 lat dla inwestycji infrastrukturalnych
Natomiast zarząd banku stanowi Rada Gubernatorów . wytypowanych przez państwa członkowskie , a organem wykonawczym jest Rada Dyrektorów . która jest wybierana przez Radę Gubernatorów .
Zasadą jest, że Bank udziela kredytu do 3,5^ó plantowanych kosztów inwestycji sektora prywatnego . badając realność dochodów \przyszłości.
W przypadku Polski wnioski kredytowe przyjmuje Biuro EBOR w Warszawie ,a zatwierdzenie odbywa się przez specjalistów centrali Banku w Londynie
VI.3. Banki Centralne i Komercyjne .
l/Banki Centralne .
Wyróżnia się wśród nich dwie zasadnicze grupy : -banki centralne emisyjne , - banki handlowe specjalne.
Aktualnie bank centralny spełnia trzy zasadnicze funkcje :
a/ banku emisyjnego ,
b/ banku banków,
c/ banku gospodarki narodowej .
Banki Centralne emituj ą pieniądz krajowy i nadzoruj ą kraj owy system bankowy w zakresie jego płynności, bezpieczeństwa i stabilizacji .
Stanowią też istotne ogniwo systemu walutowego i wpływają na płynność międzynarodową państwa oraz kursy walutowe .
Wyjątek stanowi amerykańskie System Rezerw Federalnych - de facto - Bank Centralny utworzony decyzja Kongresu Stanów Zjednoczonych w 1913 r. i w jego skład wchodzi 12 banków regionalnych /Federal Reserve District Bankfs .
Największy zasięg regionalny ma Bank San Francisco , który obsługuje wszystkie zachodnie stany USA ..
Podobną funkcję pełni Europejski Bank Centralny we Frankfurcie , który jest bankiem centralnym i emisyjnym UE.
21 Banki Handlowe .
Zapewniają sprawny przepływ pieniądza w różnorodnej postaci, od podmiotów gospodarczych i osób fizycznych , której dysponują nadwyżkami do jednostek cierpiących na ich niedobór .
VII. 4. Pozostali Uczestnicy Transakcji Handlu Zagranicznego .
-\ Międzynarodowa Izba Handlowa /International Chamnber of Commerce -ICC/ z
siedzibą w Paryżu, która została założona w 1919r.i celem jest promocja i wspieranie
wolnego światowego handlu i przepływu kapitału , poprzez uproszczenie i ujednolicenie
międzynarodowej działalności gospodarczej .
Ustanawia ona reguły i zasady działania w handlu światowym , publikując np.: kolejne
nowelizacje formuł handlowych /Incoterms/, uwarunkowania form płatności, gwarancji
bankowych zasad stosowania reklamy i marketingu , reguły dotyczące transportu morskiego
itp.
Natomiast od 1923 r. działa na rzecz rozstrzygania sporów w handlu międzynarodowym
poprzez Sąd Arbitrażowy skupiając najlepszych ekspertów z handlu i prawa
międzynarodowego .
W Polsce działa natomiast Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości /PARP/, która została utworzona w 2001 r. i podlega ona Ministerstwu Gospodarki . Jej działalność ma charakter szkoleniowy i informacyjny dotyczący zmian w przepisach prawa o działalności gospodarczej w Polsce i UE oraz o programach wspierających . Ponadto promuje ona polskie przedsiębiorstwa w kraju i za granicą m.in, poprzez organizacje wystaw , wizyty studialne itp.
Do istotnych instytucji samorządowych o szerokie działalności należy Krajowa Izba Gospodarcza /KIG/, która skupia ponad 500 tyś. przedsiębiorstw .
I reprezentuje ona icb interesy w stosunku do rządu, parlamentu i administracji państwowej . Ponadto jest ona członkiem stowarzyszenia Europejskich Izb Handlowo —Przemysłowych i Międzynarodowej Izby Handlowej , współpracując 7. izbami handlowo przemysłowymi na całym świecie.
Prowadzi przy tym również działalność szkoleniową i doradczą związaną z działalnością za granicą.
Organizuje również konferencje targi międzynarodowe i spotkania promocyjne . Działania przy nie także Sąd Arbitrażowy , który rozstrzyga głównie spory wynikające z prowadzenia transakcji zagranicznych.
• Krótka charakterystyka formuł RAFTD
Grupa (I) — EX (point of origin)
• Ex ... point of origin — formuła tzw. miejsca, którym jest najczęściej miejsce produkcji lub składowania towaru, np.: fabryka (Ex mili), pistacja (Ex plan-tatiori), magazyn (Ex warehouse).
Grupa (II) — FOB (Free on Board)
• A-FOB named inland point of departure — obowiązkiem i kosztem sprzedają¬cego jest dostarczenie towaru do określonego miejsca w kraju nadania (ekspor¬tera).
• B-FOB named inland carrier at named inland point of departure, freight prepaid to ... (named port of exportation) — obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru do określonego miejsca wewnątrz kraju (jak w A-FOB), gdzie kończy się jego odpowiedzialność za towar, oraz opłacenie przewoźnego do miejsca (portu) nadania.
• C-FOB named inland carrier at named inland point of departure, freight allowed to ... (named point) — obowiązkiem sprzedającego jest dostarcze¬nie towaru do olcreślonego miejsca wewnątrz kraju (jak w A-FOB), gdzie koń¬czy się jego odpowiedzialność za towar, oraz organizacja transportu do okreś¬lonego punktu, którym może być miejsce w kraju przeznaczenia. Przewoź¬ne na głównym odcinku drogi pokrywa kupujący, a jego równowartość jest później odzwierciedlona w odpowiednio umniejszonej sumie na fakturze eks¬portera.
• D-FOB named inland carrier at named point of exportation — obowiązkiem i kosztem sprzedającego jest dostarczenie towaru do miejsca (portu) nadania.
• E-FOB vessel named port of shipment — formuła morska, narzucająca sprzedającemu obowiązek dostarczenia towaru na jego koszt do statku w porcie nadania.
• F-FOB named inland point in country of importation — obowiązkiem i kosztem sprzedającego jest dostarczenie towaru do określonego miejsca w kraju importera.
Grupa (III) — FAS (Free Along Side)
• FAS vessel named port of shipment — formuła morska; obowiązkiem i kosztem sprzedającego jest dostarczenie towaru na nabrzeże lub wzdłuż burty statku w porcie nadania towaru.
Grupa (IV) — C & F (Cost and Freight)
• CF named point of destination — obowiązkiem sprzedającego jest zorganizować i opłacić transport do ustalonego miejsca przeznaczenia, przy czym ponosi on ryzyko i odpowiedzialność za towar do momentu załadowania go na statek w porcie nadania (i wówczas otrzymuje konosament na towary załadowane — shipped B/L) lub pozostawienia go do dyspozycji przewoźnika oceanicznego (i wtedy otrzymuje konosament na towary przyjęte do załadowania — receiyed for shipment B/L).
Grupa (V) — CIF (Cost, Insurance and Freight)
• CIF named point of destination — analogicznie jak w C & F, z tym że
dodatkowym kosztem i obowiązkiem sprzedającego jest pokrycie kosztów ubezpieczenia towaru do miejsca przeznaczenia. Tak jak w C & F możliwe jest uzyskanie przez sprzedającego dwóch rodzajów konosamentów.
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
askot
Dołączył: 01 Cze 2010 Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Czw 19:39, 24 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
UWAGA
Jest sporo błędów literówek. Najważniejsze:
BANKI MIĘDZYNARODOWE:
Bank Światowy W jego skład wchodzą ściśle ze sobą powiązane org:
1. IBRD, Mdzyn Bank Odbudowy Rozwoju (Intern Bank of Reconstruct & Developm)
2. IDA, Mdzyn Stowarzysz Rozwoju (Intern Developm Organiz) 1960
3. IFC, Mdzyn Korporacja Finans (Intern Finance Corporation) 1956
4. MIGA, Wielostronn Agencja Gwarancji Inwestycji Multilateral Investment Guarantee Agency1988
5. ICSID, Mdzyn Centrum Porozumień i Arbitrażu (Intern Centre for Settlement of Investment Disputes 1966
wybaczcie skróty ang. form
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
!!!xyz!!!
Dołączył: 14 Kwi 2008 Posty: 681 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 11:54, 25 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Można wyodrębnić cztery fazy kształtowania organizacji i regulacji międzynarodowych transakcji ekonomicznych :
1 tworzenie organizacji międzynarodowych od końca XIX w. do II wojny światowej -faza inicjalna.
2 powstający nowy ład koalicyjny po II wojnie światowej , i tworzenie struktur podzielonego świata ,
4 proces unifikacji i globalizacji.
ORIENTUJE SIE KTOS JAKA BYLA 3 FAZA ???
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
askot
Dołączył: 01 Cze 2010 Posty: 6 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 10:35, 30 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Trzecia fazą jest: tworzenie struktur podzielonego świata
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
m.c.2
Dołączył: 26 Cze 2008 Posty: 17 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 20:00, 30 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
co z wynikami?
i co z tymi co nie mogli zdawać w sobotę?
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
!!!xyz!!!
Dołączył: 14 Kwi 2008 Posty: 681 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 21:59, 30 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
uuuu pewnie musisz poczekac do wrzesnia
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
fibii
Dołączył: 15 Sty 2010 Posty: 29 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 9:43, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
czy ktoś może wie kiedy będą wyniki ?????
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Smerffetka
Dołączył: 19 Cze 2008 Posty: 189 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 9:48, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
wyniki już są u starostów... ma ktoś jakieś namiary do nich? mam na myśli telefon
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
!!!xyz!!!
Dołączył: 14 Kwi 2008 Posty: 681 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 10:41, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
pewnie Sylwek wstawi wieczorem wyniki znajac zycie wiec wytrzymamy do wieczorka
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Smerffetka
Dołączył: 19 Cze 2008 Posty: 189 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 11:09, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Fałszywy alarm, w dziekanacie powiedziano mi że wyniki maja starości, a okazuje sie że wyniki beda jutro...
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
!!!xyz!!!
Dołączył: 14 Kwi 2008 Posty: 681 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 11:35, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
a wiadomo kto bedzie pilnowac nas ??? hehe
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Smerffetka
Dołączył: 19 Cze 2008 Posty: 189 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 11:44, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Słyszałam że ten nowy co wpuszczał na egzamin u redo, ale nie wiem na pewno
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
'MICHU'
Dołączył: 11 Kwi 2008 Posty: 329 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Toruń
|
Wysłany: Pią 12:02, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
[quote="Smerffetka"]Słyszałam że ten nowy co wpuszczał na egzamin u redo, ale nie wiem na pewno[/quote]
Oby nie chciał się wykazać za bardzo
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
m.c.2
Dołączył: 26 Cze 2008 Posty: 17 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 12:06, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
qurwa jutro specjalnie przyjedzie się żeby się dowiedzieć że nie można pisać
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
Iza&Kuba
Dołączył: 30 Sty 2010 Posty: 5 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Pią 12:17, 02 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Może będzie miał gest i wszystkim zaliczy
A tak z innej beczki, to myślicie że Przeorka podzieli nas w niedzielę na grupy, bo mamy w 12-stce i raczej wszyscy to się tam nie zmieszczą. Lipa by była, może Sylwek załatwi inną salę, np 4 lepiej by się pisało
Post został pochwalony 0 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|