Sylwester
Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 226 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Sob 19:29, 26 Lut 2011 Temat postu: dr Olechowski - wykład III |
|
|
MIĘDZYNARODOWA PRZESTĘPCZOŚĆ ZORGANIZOWANA
W MYŚL TEORII ZABIEGANIA O RENTY, MAFIĘ MOŻNA UWAŻAĆ ZA INSTRUMENT KORUPCYJNEGO WYMUSZANIA PRYWATNYCH PRAW WŁASNOŚCI DO GŁÓWNIE NIELEGALNYCH RENT EKONOMICZNYCH.
POLITYCZNYM CELEM MAFII JEST UTRWALANIE STOSUNKÓW PATRONATU I KLIENTYZMU Z WŁADZAMI POLITYCZNYMI I ADMINISTRACJĄ PAŃSTOWĄ, UWIKŁANIE SEKTORA PUBLICZNEGO W MAFIJNE PRZESTĘPSTWA I ZBRODNIE – OSIĄGNIĘCIE STOSUNKU „POWINOWACTWA” Z SEKTOREM PUBLICZNYM.
ZWIĄZEK POLITYKI Z MAFIĄ GENERUJE:
1. BŁĘDNE KOŁO PATRONATU I KLIENTYZMU
2. BŁEDNE KOŁO NIEUDOLNEJ ADMINISTRACJI (BRAK ZAUFANIA OBYWATELA DO ADMINISTRACJI I SYSTEMU PRAWNEGO)
3. BŁĘDNE KOŁO POLITYCZNEJ PROTEKCJI I ZORGANIZOWANEJ PRZESTĘPCZOŚCI (BEZKARNOŚĆ PRZESTĘPSTW)
4 STREFY W EKONOMII:
1. BIAŁA STREFA - KAŻDA DZIAŁALNOŚĆ AKCEPTOWANA
I ZATWIERDZONA PRZEZ PAŃSTWO
2. SZARA STREFA - DOBROWOLNE DZIAŁANIA, KTÓRE OGÓLNIE NIE SĄ ZABRONIONE, ALE W TYM KONKRETNYM PRZYPADKU NIE SĄ ZATWIERDZONE PRZEZ PAŃSTWO (NP. DZIAŁALNOŚĆ BEZ WYMAGANYCH LICENCJI, HANDEL BEZ REJESTRACJI FIRMY, CZY PŁACENIA PODATKÓW)
3. CZARNA STREFA (CZARNY RYNEK) - DOBROWOLNE DZIAŁANIE ZAKAZANE I NIE ZATWIERDZONE PRZEZ PAŃSTWO (NP. PROSTYTUCJA, HANDEL BRONIĄ, NARKOTYKAMI)
4. CZERWONA STREFA - NIEZGODNE Z PRAWEM I NIE ZATWIERDZONE PRZEZ PAŃSTWO DZIAŁANIE OPARTE
O AGRESJĘ I PRZYMUS (NP. HANDEL LUDŹMI, NIEWOLNICTWO)
PODSTAWOWE WARUNKI OKREŚLAJĄCE PRZESTĘPSTWO:
1. USTALENIE, IŻ POPEŁNIONY PRZEZ SPRAWCĘ CZYN JEST SPOŁECZNIE SZKODLIWY
2. USTALENIE, ŻE CZYN TAKI JEST BEZPRAWNY, TJ. ZABRONIONY POD GROŹBĄ KARY W USTAWIE.
BEZPRAWNOŚĆ TO SPRZECZNOŚĆ Z NORMĄ PRAWA!
SPECYFIKA PRZESTĘPCZOŚCI ZORGANIZOWANEJ POLEGA NA:
1. MILCZENIU
2. UTAJONEJ DZIAŁALNOŚCI
ELEMENTY OKREŚLAJĄCE PRZESTĘPCZOŚĆ ZORGANIZOWANĄ (WG. INTERPOLU)
1. KORPORACYJNA STRUKTURA
2. DZIAŁALNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA ZYSKU
3. DZIAŁANIA O CHARAKTERZE BEZPRAWNYM OPARTE NA ZASTRASZENIU I KORUPCJI.
KRYTERIA CHARAKTERYZUJĄCE PRZESTĘPCZOŚĆ ZORGANIZOWANĄ:
1. ZASPAKAJANIE POTRZEB CZĘŚCI SPOŁECZEŃSTWA NA NIELEGALNE USŁUGI ZABRONIONE PRZEZ PRAWO
2. UKIERUNKOWANIE DZIAŁANOŚCI PRZESTĘPCZEJ NA FORMY ZWIĄZANE Z NAJMNIEJSZYM RYZYKIEM I NAJWIĘKSZYM ZYSKIEM PRZY MAKSYMALNIE OGRANICZONYCH KOSZTACH I NAKŁADACH PRACY
3. GRUPA PRZESTĘPCZA JAKO SOLIDARNA WSPÓLNOTA INTERESÓW DĄŻĄCA DO MAKSYMALIZACJI ZYSKU I WŁADZY PRZY JEDNOCZESNYM ZESPOLENIU POCZUCIEM PRZYNALEŻNOŚCI
4. PODZIAŁ RÓL W GRUPIE I POSTĘPUJĄCA SPECJALIZACJA
5. PRZESTRZEGANIE ZASAD OBOWIĄZUJACYCH W GRUPIE I LOJALNOŚĆ WOBEC NIEJ
6. WYMUSZANIE PRZEMOCĄ ZASAD OBOWIĄZUJACYCH W GRUPIE
7. PRZENIKANIE DO ORGANÓW ŚCIGANIA I WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI, POLITYKI ORAZ GOSPODARKI W CELU ZAPEWNIENIA BEZPIECZĘŃSTWA I EFEKTYWNOŚCI GRUPY
8. WYKORZYSTANIE MOŻLIWOŚCI JAKIE NIOSĄ ZE SOBĄ POSTĘP TECHNICZNY ORAZ PONADREGIONALNY, CZĘSTO MIĘDZYNARODOWY CHARAKTER DZIAŁANIA GRUPY
DZIEDZINY MIĘDZYNARODOWEJ PRZESTĘPCZOŚCI ZORGANIZOWANEJ:
1. HANDEL NARKOTYKAMI
2. PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO ŚRODOWISKU
3. PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO WŁASNOŚCI KULTURALNEJ I INTELEKTUALNEJ
4. PRZESTĘPSTWA KOMPUTEROWE
5. KORUPCJA
6. LEGALIZOWANIE DOCHODÓW POCHODZĄCYCH Z PRZESTĘPSTW, HANDLU BRONIĄ ORAZ HANDLU LUDŹMI
PRZEJAWAMI PRZESTĘPCZOŚCI ZORGANIZOWANEJ SĄ ROZMAITE ZAKAZANE W ŚWIETLE PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO LUB WEWNĘTRZNEGO PAŃSTW ORAZ PROWADZONE TRWALE DZIAŁANIA PODMIOTÓW POZAPAŃSTWOWYCH O USTALONEJ STRUKTURZE WEWNĘTRZNEJ, MOTYWOWANYCH CHĘCIĄ KORZYŚCI MATERIALNYCH ORAZ STOSUJĄCYCH PRZY REALIZACJI SWYCH ZAMIERZEŃ PRZEMOC FIZYCZNĄ LUB INNE FORMY NIELEGALNEJ PRESJI
KLUCZOWE ZNACZENIE DLA PODJĘCIA OKREŚLONEJ AKTYWNOŚCI KRYMINALNEJ PRZEZ TRANSNARODOWE GRUPY PRZESTĘPCZE MA OGÓLNA RENTOWNOŚĆ ORAZ SKALA MOŻLIWYCH DO OSIĄGNIĘCIA ZYSKÓW.
ISTOTNĄ ROLĘ ODGRYWA TEŻ RYZYKO TOWARZYSZĄCE KONKRETNEMU PROCEDEROWI PRZESTĘPCZEMU
Z UWZGLĘDNIENIEM DETERMINACJI ORAZ ZDOLNOŚCI POSZCZEGÓLNYCH PAŃSTW DO JEGO SAMODZIELNEGO LUB ZBIOROWEGO ZWALCZANIA.
DZIAŁANOŚĆ TRANSGRANICZNA PRZYNOSI ZORGANIZOWANYM GRUPOM PRZESTĘPCZYM WIĘKSZE PROFITY, A ODPOWIEDNIO PROWADZONA, Z WYCZUCIEM I ZNAJOMOŚCIĄ GEOPOLITYKI, ZWIĘKSZA BEZPIECZEŃSTWO I UMOŻLIWIA PRZYNAJMNIEJ CZĘŚCIOWĄ LEGALIZACJĘ DZIAŁAŃ Z NATURY SWEJ PRZESTĘPCZYCH!
CYBERPRZESTĘPSTWO TO PRZESTĘPSTWO DO KTÓREGO PRZEPROWADZENIA WYKORZYSTANO ODPOWIEDNIO ZAPROJEKTOWANE OPROGRAMOWANIE I INTERNET
ZGODNIE Z KONWENCJĄ NZ PRZECIWKO MIĘDZYNARODOWEJ PRZESTĘPCZOŚCI ZORGANIZOWANEJ Z 15 LISTOPADA 2000 R. (PODPISANA W PALERMO, A STOSOWANA OD 29.09.2003 R.) PRZESTĘPSTWO BĘDZIE MIAŁO CHARAKTER MIĘDZYNARODOWY JEŻELI:
1. ZOSTAŁO POPEŁNIONE W WIĘCEJ NIŻ JEDNYM PAŃSTWIE
2. ZOSTAŁO POPEŁNIONE W JEDNYM PAŃSTWIE, ALE ISTOTNA CZĘŚĆ PRZYGOTOWAŃ DO JEGO POPEŁNIENIA, PLANOWANIE, KIEROWANIE LUB KONTROLA MIAŁY MIEJSCE W INNYM PAŃSTWIE
3. ZOSTAŁO POPEŁNIONE W JEDNYM PAŃSTWIE, LECZ BYŁA W NIE ZAANGAŻOWANA ZORGANIZOWANA GRUPA PRZESTĘPCZA PROWADZĄCA DZIAŁANOŚĆ PRZESTĘPCZĄ W WIĘCEJ NIŻ JEDNYM PAŃSTWIE
4. ZOSTAŁO POPEŁNIONE W JEDNYM PAŃSTWIE, LECZ POWODUJE ISTOTNE SKUTKI DLA INNEGO PAŃSTWA
DO GŁÓWNYCH ZAGROŻEŃ BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO WYNIKAJĄCYCH Z PRODUKCJI NARKOTYKÓW I HANDLU NIMI PRZEZ TRANSNARODOWE GRUPY PRZESTĘPCZE NALEŻĄ:
1. ROSNĄCE ZYSKI, OZNACZAJĄCE POSZERZANIE ICH POTENCJAŁU EKONOMICZNEGO I POZAEKONOMICZNEGO ZE WSZYSTKIMI TEGO KONSEKWENCJAMI
2. NASILENIE SIĘ PRZEMOCY W STOSUNKACH MIĘDZYNARODOWYCH
I SPOŁECZNYCH
3. ROSNĄCA CZĘSTOTLIWOŚĆ ZJAWISK KORUPCYJNYCH
4. NIEKORZYSTNE SKUTKI DLA ZDROWIA PUBLICZNEGO ORAZ ZWIĄZANE Z TYM KOSZTY MATERIALNE I NIEMATERIALNE
5. DESTABILIZACJA (NIERAZ TRWAŁA) NIEKTÓRYCH REGIONÓW
I PAŃSTW
WEDŁUG DANYCH ONZ AŻ 70% ŚRODKÓW FINANSOWYCH BĘDĄCYCH DO DYSPOZYCJI ORGANIZACJI PRZESTĘPCZYCH POCHODZI
Z PRZEMYSŁU NARKOTYKOWEGO
ROZSZERZANIE SIĘ RYNKU NARKOTYKOWEGO TO RÓWNIEŻ ROZSZERZANIE SIĘ ZWIĄZANEJ Z NIM PRZESTĘPCZOŚCI
NIELEGALNA MIGRACJA JEST PRZEDSIĘWZIĘCIEM PODEJMOWANYM DOBROWOLNIE, Z INICJATYWY LUB ZA ZGODĄ OSÓB BIORĄCYCH W NIEJ UDZIAŁ, ORGANIZUJĄ JĄ JEDNAK GRUPY SPECJALIZUJĄCE SIĘ W TYM PROCEDERZE
NIELEGALNYM MIGRANTOM PRZEMYTNICY ŚWIADCZĄ USŁUGĘ (PRZEPROWADZENIE PRZEZ GRANICĘ), JEŚLI ZAŚ CHODZI
O HANDEL LUDŹMI, TO INTENCJĄ JEST SPRZEDAŻ LUB DALSZE WYKORZYSTANIE PRZEMYCANYCH PRZEZ GRANICĘ OSÓB
WEDŁUG KONWENCJI NZ Z 2000 ROKU HANDEL LUDŹMI TO WERBOWANIE I TRANSPORT PRZEKAZYWANIE, PRZECHOWYWANIE LUB PRZYJMOWANIE OSÓB Z ZASTOSOWANIEM GRÓŹB, UŻYCIA SIŁY LUB TEŻ Z WYKORZYSTANIEM INNEJ FORMY PRZYMUSU, UPROWADZENIA, OSZUSTWA, WPROWADZENIA W BŁĄD, NADUŻYCIA WŁADZY LUB WYKORZYSTANIA SŁABOŚCI, WRĘCZENIA LUB PRZYJĘCIA PŁATNOŚCI LUB KORZYŚCI DLA UZYSKANIA ZGODY OSOBY MAJĄCEJ KONTROLĘ NAD INNĄ OSOBĄ, W CELU WYKORZYSTANIA. WYKORZYSTANIE OBEJMUJE, JAKO MINIMUM, WYKORZYSTANIE PROSTYTUCJI NNYCH OSÓB LUB INNEJ FORMY WYKORZYSTANIA SEKSUALNEGO, PRACĘ LUB USŁUGI O CHARAKTERZE PRZYMUSOWYM, NIEWOLNICTWO, LUB PRAKTYKI PODOBNE DO NIEWOLNICTWA, ZNIEWOLENIE, ALBO USUNIĘCIE ORGANÓW.
WEDŁUG KARTY PRAW PODSTAWOWYCH UE PRZYJĘTEJ NA SZCZYCIE W NICEI W 2000 ROKU (MOC PRAWNĄ NADAŁ JEJ TRAKTAT LIZBOŃSKI):
1. NIKT NIE MOŻE BYĆ TRZYMANY W NIEWOLI LUB PODDAŃSTWIE
2. NIKT NIE MOŻE BYĆ ZMUSZONY DO ŚWIADCZENIA PRACY PRZYMUSOWEJ LUB OBOWIĄZKOWEJ
3. HANDEL LUDŹMI JEST ZAKAZANY
4. PIRACTWO JEST UWARUNKOWANE EKONOMICZNIE I SPOŁECZNIE
5. WEDŁUG KONWENCJI NZ O PRAWIE MORZA Z 1982 ROKU PIRACTWO MOŻNA ZWALCZAĆ WSPÓLNIE TYLKO NA OTWARTYM MORZU WZGLĘDNIE NA WODACH EKSTERYTORIALNYCH
6. PIRACTWO MORSKIE ZOSTAŁO UZNANE PRZEZ MIĘDZYNARODOWE PRAWO ZWYCZAJOWE ZA JEDNĄ Z NAJGROŹNIEJSZYCH ZBRODNI
7. ZBIERANIEM I ANALIZĄ INFORMACJI O PIRACTWIE ZAJMUJE SIĘ MIĘDZYNARODOWE BIURO MORSKIE, W KTÓREGO RAMACH, W ROKU 1992, UTWORZONO CENTRUM MONITORINGU PIRACTWA
DO ZAGROŻONYCH PIRACTWEM AKWENÓW NALEŻĄ: SOMALIA, BRAZYLIA, AFRYKA ZACHODNIA, INDONEZJA, ZATOKA TAJLANDZKA, MORZE POŁUDNIOWOCHIŃSKIE, A W EUROPIE CIEŚNINA KORFU
KORZYŚĆ MAJĄTKOWA TO KORZYŚĆ DLA SIEBIE, INNEJ OSOBY FIZYCZNEJ LUB PRAWNEJ, JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ NIE MAJĄCEJ OSOBOWOŚCI PRAWNEJ, GRUPY OSÓB PROWADZĄCYCH ZORGANIZOWANĄ DZIAŁANOŚĆ PRZESTĘPCZĄ. PRZYJĘCIE KORZYŚCI LUB JEJ OBIETNICY W ZWIĄZKU Z PEŁNIONĄ FUNKCJĄ PUBLICZNĄ STANOWI O ISTOCIE PRZESTĘPSTWA – ŁAPOWNICTWA.
ŁAPOWNICTWO JEST PRZESTĘPSTWEM SKIEROWANYM PRZECIWKO DZIAŁALNOŚCI INSTYTUCJI PAŃSTWOWYCH ORAZ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO.
KORZYŚĆ OSOBISTA W ODRÓŻNIENIU OD KORZYŚCI MAJĄTKOWEJ NIE MOŻE BYĆ WYRAŻONA W PIENIĄDZU. NAJCZĘŚCIEJ OBEJMOWAĆ MOŻE ONA WSZYSTKO TO, CO ZASPAKAJA POTRZEBY ZAINTERESOWANEGO.
KORUPCJA – NIEJAWNE ODCHYLENIE OD USTALONEGO PORZĄDKU LUB USTALONYCH NORM ZACHOWANIA.
NIE MOŻE BYĆ KORUPCJI TAM GDZIE NIE MA ROZGRANICZENIA MIĘDZY DOBREM PUBLICZNYM, A DOBREM PRYWATNYM, OBOWIĄZKIEM WOBEC PAŃSTWA, A OBOWIĄZKIEM WOBEC RODZINY
TYPY KORUPCJI:
1. CZYNY KORUPCYJNE W STOSUNKACH MIĘDZY NIEWYBIERALNYMI URZĘDNIKAMI (BIUROKRATAMI) A OSOBAMI PRYWATNYMI (KORUPCJA SEKTORA PUBLICZNEGO)
2. CZYNY KORUPCYJNE POMIĘDZY BIUROKRATAMI
A WYBIERALNYMI URZĘDNIKAMI LUB POLITYKAMI (KORUPCJA POLITYCZNA)
3. CZYNY KORUPCYJNE MIĘDZY OSOBAMI PRYWATNYMI A WYBIERALNYMI URZĘDNIKAMI LUB POLITYKAMI (HANDEL WPŁYWAMI)
PRAKTYKI KORUPCYJNE MAJĄ DESTRUKCYJNY WPŁYW NA PRAWA CZŁOWIEKA
CZYN KORUPCYJNY FUNKCJONARIUSZA PUBLICZNEGO MOŻE WYWOŁAĆ SKUTKI NA WIĘCEJ NIŻ JEDNEJ PŁASZCZYŹNIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZARÓWNO KARNEJ JAK TEŻ
W OKREŚLONYCH OKOLICZNOŚCIACH MIĘDZYNARODOWEJ
PRAKTYKI KORUPCYJNE DZIELIMY NA:
1. KORUPCJĘ AUTOGENICZNĄ (BEZ WIKŁANIA INNYCH OSÓB)
2. KORUPCJĘ NEPOTYCZNĄ (DZIAŁANIE DLA DOBRA RODZINY)
3. KORUPCJĘ TRANSAKCYJNĄ (ANGAŻUJE CO NAJMNIEJ DWIE OSOBY )
4. KORUPCJĘ DEFENSYWNĄ (AKCEPTACJA PROPOZYCJI LUB SZANTAŻU)
5. KORUPCJĘ WYMUSZAJĄCĄ (AKTYWNE KORUMPOWANIE INNYCH)
6. KORUPCJĘ INWESTYCYJNĄ (NADZIEJE NA PRZYSZŁOŚĆ)
7. KORUPCJĘ POMOCNICZĄ (ZABEZPIECZANIE AKTUALNIE ISTNIEJĄCEGO UKŁADU KORUPCYJNEGO)
EFEKTEM DŁUGOFALOWYM NIEETYCZNYCH ZACHOWAŃ, KTÓRE STOJĄ U PODSTAW KORUPCJI BĘDZIE PREMIOWANIE BEZWZGLĘDNOŚCI, NIEMORALNOŚCI, CHAMSTWA I SKANDALU
FORMY PRAKTYK KORUPCYJNYCH:
1. KREOWANIE LUK PRAWNYCH
2. WRĘCZANIE ŁAPÓWEK ZA OBIETNICĘ UNIKNIĘCIA KOSZTÓW
A) PODATKÓW
B) KARY SĄDOWEJ
C) NIEKORZYSTNEJ REGULACJI
3. WRĘCZANIE ŁAPÓWEK ZA OBIETNICĘ PRZYSPORZENIA KORZYŚCI
4. UMYŚLNE POWODOWANIE LUB DŁUGOTRWAŁE TOLEROWANIE BRAKÓW ZAOPATRZENIOWYCH
5. URZĄDZANIE AWARII I POŻARÓW W CELU WYŁUDZENIA ŁAPÓWKI
6. BLOKOWANIE USANKCJONOWANYCH PRAWEM KANAŁÓW KOMUNIKACYJNYCH NA RZECZ KANAŁÓW NIEFORMALNYCH
7. KRADZIEŻ WŁASNOŚCI PUBLICZNEJ
A) SPRZENIEWIERZENIE POMOCY CHARYTATYWNEJ
8. HANDEL WPŁYWAMI
9. USTANOWIENIE PRZYWILEJÓW
10. NIEJAWNE POSZUKIWANIE RENT (NIEJAWNY LOBBING FAŁSZERSTWA PRZY KONTRAKTACH RZĄDOWYCH)
11. WYMUSZANIE ZBĘDNYCH WYDATKÓW NP. NA NIEPOTRZEBNE EKSPERTYZY
12. UPRAWIANIE DZIAŁALNOŚCI NIELEGALNEJ, NP. PRANIE BRUDNYCH PIENIĘDZY
EKSPORT SUM UZYSKANYCH Z ŁAPÓWEK JEST FORMĄ UCIECZKI KAPITAŁU!
DLATEGO KORUPCJA JEST JEDNYM Z POWODÓW REDUKCJI POMOCY ZAGRANICZNEJ!
PRANIEM BRUDNYCH PIENIĘDZY OKREŚLAMY DZIAŁANIE MAJĄCE NA CELU NADANIE PIENIĄDZOM POCHODZĄCYM Z NIELEGALNYCH ŻRÓDEŁ LEGALNEGO CHARAKTERU.
BRUDNE PIENIĄDZE MOGĄ POCHODZIĆ Z NASTĘPUJĄCYCH ŹRÓDEŁ:
1. HANDLU I PRZEMYTU NARKOTYKÓW
2. NIELEGALNEGO HANDLU BRONIĄ
3. OSZUSTW CELNYCH I PODATKOWYCH
4. HANDLU ŻYWYM TOWAREM
5. KORUPCJI
6. PROSTYTUCJI, PORNOGRAFII I HAZARDU
7. FAŁSZERSTW
PRANIE BRUDNYCH PIENIĘDZY POLEGA NA:
1. LOKOWANIU
2. UKRYCIU I INTEGROWANIU
3. LEGITYMIZACJI
Post został pochwalony 0 razy |
|