Forum TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA - TSW - FORUM Strona Główna TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA - TSW - FORUM
Forum Toruńskiej Szkoły Wyższej
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ekonomia rozwoju - notatki ostatni wykład

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA - TSW - FORUM Strona Główna -> Studia Magisterskie / Studia zaoczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sylwester




Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 226
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 22:14, 28 Lut 2010    Temat postu: Ekonomia rozwoju - notatki ostatni wykład

Teoria kulturowych uwarunkowań rozwoju gospodarczego.

Pierwsze prace ekonomistów angielskich np.; dzieło A. Smitha /1759/ Teoria uczuć moralnych oraz jego podstawowa praca Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów I poruszają, pośrednio kulturowy aspekt akumulacji kapitału oraz wytwarzanie bogactw.
Natomiast współcześni ekonomiści francuscy koncentruj ą. się na 3 podstawowych wątkach
którymi są ;
l/ Kulturowy kontekst powstania kapitalizmu i możliwość jego ekspansji, analizując
kulturowe uwarunkowania niezbędne do dokonania pierwszej , drugiej lub trzeciej rewolucji
•przemysłowej .
Analizuje się tu również , zróżnicowanie rozwoju pomiędzy Europą Zachodnią i Wschodnia
oraz pomiędzy bogatą. Północą a i biednym Południem , badając możliwość powielenia
podobnego rozwoju w innych obszarach kulturowych ,
2/ Proponuje się także tzw. kulturową i ekonomiczna poprawkę do klasycznych teorii
ekonomicznych i zmianę takich pojęć , jak rozwój czy bogactwo .
Postuluje się także wprowadzenie nowych wskaźników, aby zapewnić mierzalność zjawisk
oraz ująć ekonomicznie społeczne koszty rozwoju .
3/ Kulturowe aspekty procesów globalizacyjnych , które analizuj ą kulturo we uwarunkowania globalnego rynku konsumpcji i inwestycji przemysłowych oraz ich wpływ na rozwój określonych państw i gospodarkę światową. Proponuje się nawet przyjęcie koncepcji zarządzania i marketingu wielokulturowego .
Badanie kulturowych uzależnień zachowań gospodarczych ma długą tradycje i pierwszym socjologiem , który sformułował związek pomiędzy sposobem myślenia zdeterminowanym regułami życia religijnego i etyką gospodarczą był M. Weber , co uczynił w opublikowanej w latach 1904-1905 pracy pt\ Etyka protestancka i „ duch „ kapitalizmu.
Jego rozważania socjologiczne dążyły do postawienia w centrum zainteresowań konkretnego.
człowieka, który działa według subiektywnych motywacji., wchodząc w konkretne związki i
korporacje .
Badał on strukturę rolną w Niemczech i zaobserwował, że istniej ą poważne różnice w
efektywności gospodarowania pomiędzy obszarami zachodnich i wschodnich Niemiec ,
pomimo podobnej kultury rolnej i zbliżonej jakości gleb.
Zauważył on, że jedyna znacząca różnica tkwiła w religijności ludności pracującej w
gospodarstwach rolnych - protestanci na zachodzie i katolicy na wschodzie , a podróż jaką
odbył do USA na początku XX wieku , przypieczętowała jego przekonanie , ponieważ było to
w większości społeczeństwo uformowane przez protestantów .
21 Istnieje model myślenia ekonomicznego typowy dla kapitalizmu zorientowany na osiąganie zysku pozwalający na przekształcenie nadwyżek WT kapitał. a jego forma, organizacyjną, jest przedsiębiorstwo przemysłowe.
Współcześni teoretycy podejmujący watki weberowskie wskazują ,że rozwój etyki protestanckiej związany jest z procesami prowadzącymi do narodzin nowoczesnej państwowości .
Na tle tej teorii interesującym przykładem jest rozwój Singapuru , który w latach 40-tych XX
wieku był jednym z najbiedniejszych miast Azji. a obecnie należy do jednego z
•najbogatszych i najczystszych miast świata *
Jeszcze w 1947 r. poziom analfabetyzmu sięgał 75% i 67% mieszkańców stanowili
chińczycy.
Natomiast od 1967 r . po likwidacji bazy wojskowej przez Anglików, rozpoczyna się epoka
dyktatora reformatora /Lee Kuan Yew /. który wprowadza drakońskie prawo pracy ,ale broni
pracowników stwarzając im perspektywy kariery ,a także reformuje finanse publiczne , które -
na początku lat 70-tych osiągają około 10% PKB/Tablica l/.
Wprowadził także zwolnienia podatkowe nawet do 90% , co przyciągało kapitały zagraniczne inwestycyjne , a w|> ocen ONZ od połowy lat 80-tych zainwestowano tam około 60 mld,^ tj 50 razy więcej niż w Indonezji i 20 razy więcej niż w Indiach.
Dzięki temu możliwy stał się rozwój wielu branż , a wśród nich elektrotechnicznej / tylko w łatach 70-80 produkcja telewizorów wzrosła 50- krotnie / i informatycznej / na początku lat 80-tych nie było żadnego informatyka a 10 lat później Singapur stal się głównym eksporterem twardych dysków.
Warunki w jakich dokonany został ten sukces są związane z:
l/ mobilizacja kapitałów,
21 umiejętnością pracy - według P. Krugmana , singapurski cud zależał od wylanego potu a
nie zastosowania wyobraźni , tzn. ,że wzrost został osiągnięty metodami ekstensywnymi a nic
poprzez innowacje , których nie jest nośnikiem , lecz doskonałym miejscem ich zastosowania .
Stąd też wzrost udziału państw rozwijających się w latach 1970- [990 w produkcji dóbr
przemysłowych z 20 do 60%.
W sumie rozwój gospodarczy w Singapurze był możliwy dzięki:
l/ drakońskiej dyscyplinie pracy i życia społecznego ,•
21 wysokiej akumulacji kapitałów,
3/ dobremu gospodarowaniu oszczędnościami.
Wspomniani wcześniej ekonomiści francuscy . którzy pracowali w wielu organizacjach
międzynarodowych i wprowadzali programy rozwoju w krajach Trzeciego Świata , wychodzą
z danych zawartych w Tablicy 2., poszukując bezpośrednich związków między rozwojem
gospodarczym a tradycjami kulturowymi..
Starają się ONI oszacować , jakie są
1/ do akumulacji kapitału ,
2/ do wprowadzenia innowacji,
3/ do produkcji dóbr usług wymienialnych na rynku
4/ do poziomu konsumpcji

Stawiają przy tym radykalną tezę o znaczącym wpływie kultury na rozwój gospodarczy i
wyodrębniają:
l/ poziom wpływów bezpośrednich np.: zakaz zaciągania pożyczek ^obowiązek dawania
darów i udział we wznoszeniu obiektów sakralnych .
2/ poziom wpływów pośrednich np.: obowiązek poszczenia , nierówność kobiet i mężczyzn ,
zakaz gier ,
3/ poziom czynników wpływających na głęboką świadomość człowieka , skłaniających do
podjęcia lub zaniechania działań, jako sprzecznych z moralnością religijną,
4/ poziom czynników oddziałujących na podświadomość podkreślających pojecie wroga
religijnego i zakazów , których nikt nie może wyjaśnić „
Natomiast w latach 8Q-tych w ramach teorii konwergencji przyjęto, że aby dane
społeczeństwo mogło wyjść z nędzy i wejść na drogę rozwoju gospodarczego muszą być
spełnione następujące warunki ;
l/ akumulacja oszczędności i przekształcenie ich w kapitał / w 1995 r. oszczędności
Chińczyków stanowiły 43% dochodu narodowego /,
2/ wysokie inwestycje kapitałowe,
3/ wysoki poziom wykształcenia ludności .
4/ zniesienie granic celnych .
Po H wojnie światowej warunki powyższej konwergencji spełniły państwa Azji Południowo-Wschodniej , tzw. tygrysy azjatyckie , stawiając na wiedze i edukację , ponieważ im większa część społeczeństwa podlega kształceniu . tym większa zdolność do racjonalnego działania .
Aktualnie. wykształcona Północ , kontroluje i kształci zgodnie z własnymi potrzebami niewykształcone Południe , dostarczając mu różnych form wiedzy , która stanowi kapitał nowoczesnego człowieka i społeczeństw rozwiniętych .
Ponadto kształcenie we wszystkich krajach świata oznacza uwolnienie części ludności od pracy fizycznej . wymuszając wprowadzenie praco oszczędnych technologii . Dlatego też w krajach zachodnich statystyczny obywatel wchodzi na rynek pracy w wieku 28 lat a w krajach Południa do rozwiązania pozostaje praca dzieci i młodzieży .
Wykształcenie rzutuje też na poziom zatrudnienia np.: we Francji w ostatnich 30 latach bezrobocie wzrosło z 3,5% do 20% w grupie osób bez żadnego dyplomu , a tylko o 1% /z 2,5% do 3,5%/ w przypadku osób z dyplomami uczelni wyższych .
Ale zgodnie ze statystykami UNESCO tylko 69,5% ludności w 1980 r. umiało pisać i czytać a •w 1995 r. 77,5% . równocześnie obserwuje się zjawisko wtórnego analfabetyzmu . Natomiast w krajach najbiedniejszych np.: na Madagaskarze , analfabetyzm dotyczy 45% kobiet i około 30% mężczyzn .
Zdaniem francuskiego naukowca E. Todda rozwój gospodarczy w perspektywie gospodarczej zależy bezpośrednio od postępu w dziedzinie zdobywania i wykorzystania wiedzy.
Dlatego też na. wól USA od 10 lat masowo importują młodych naukowców ;aby -redukować dystans naukowy w stosunku do reszty świata , a we Francji darmowe nauczanie jest z filarów koncepcji rozwoju republiki .
Wielu socjologizujących autorów przyjmuje, że aby określić bogactwo i rozwój należy uwzględnić;
1/wielkość PKB,
2/ stopę bezrobocia,
3/ poziom konsumpcji gospodarstw domowych .
Stąd też bardzo istotne są mierniki rozwoju / J, Tobin i W. Nordhaus -l 972 r../, które będą mierzyć nie tyle wartość produkcji. ile rzeczywistej konsumpcji.
W 1990 r, ONZ wprowadziło do powszechnego użycia indeks rozwoju społecznego i HDI human development index /, który bierze pod uwagę poziom wykształcenia i średnią, długość życia.
0 jego roli świadczy przykład Arabii Saudyjskiej , która w 1993 r. zajmowała według PKB per capita 32 miejsce , a według HDI była na 84 miejscu na 226 uwzględnianych państw .
Ale zgodnie z teorią D. Meda/1999 r./, która odwołuje się do teorii Malthusa z 1820r.s aby oszacować wartość rozwoju trzeba ocenić wartość bogactw wyjściowych, takich jak ; l/ bogactwa naturalne, 2/ zdrowie psychiczne i fizyczne ludzi i ich potencjał życiowy.
Tymczasem w/a klasycznej teorii ekonomii ,to co nie jest rzadkie , co jest powszechnie
dostępne , nie ma żadnej wartości np.; woda, po wietrze, energia słoneczna .Zgodnie z jej
założeniami jako koszty liczy się ;
l/ wydatki na służbę zdrowia,
21 kształcenie,
3/systemy bezpieczeństwa,
4/ utrzymanie środowiska naturalnego itp.
Liczy się więc jako wzrost produkcję, która zaśmieca środowisko poprzez produkcję . która
wmusza się konsumentom poprzez wysoko wyspecjalizowane metody marketingowe, są tzw.
koszty ekologiczne związane ze zniszczeniem środowiska naturalnego .
Dodaje się również koszty elastyczności systemu gospodarczego np. ; we Francji członek
rodziny może otrzymać 500 Euro pensji, którą płaci od 2003 r. państwo za opiekę nad osobą
starszą, fakt ten należy uwzględnić na wszystkich poziomach kosztów rozwoju
/przedsiębiorstwa, gospodarki narodowej i światowej/.
Ale pomimo wymienionego powyżej rozwiązania francuskiego i wielu innych podobnych, wprowadzonych w krajach wysoko rozwiniętych . pojawia się efekt niespełnionej obietnicy . Francuski profesor ekonomii P.N. Giraud wysuwa problem osiągnięcia tzw. kulturowej. ^ .„granicy wzrostu gospodarczego , który może ujawnić się w formie :
1 / powolnego samounicestwienia się istniejącego systemu gospodarczego , w którym rezygnacja ludzi nie pozwoli na rozwój nowych form życia społecznego ,
21 odmowa pracy przez ludzi, którzy nie widzą sensu w dalszych poświęceniach ,
3/ pojawienie się lokalnie wypracowanych form adaptacyjnych , które przyniosą stopniowe
przedefiniowanie koncepcji rozwoju ludzkości
W pracy niedawno opublikowanej pt ,, Many globalizatins przez K Bergera S Hunglingtuna pojawia się definicja globalizacji, iż ..dla jednych jest to obietnica powstania międzynarodowego społeczeństwa obywatelskiego , demokracji.: i pokoju światowego , tj. drugich , mamy do czynieniu z amerykańską hegemonią gospodarczą i polityczną, której"" kulturowa konsekwencją będzie uniformizacja świata zmienionego w wielki Disncyland +

Globalizacja wywołuje liczne konsekwencje dla;
II rozwoju sposobów produkcji ,
21 lokalizacji produkcji,
3/ rynku tj. typu produktów , cen i klientów .
Jednym z efektów globalizacji jest wzrost zróżnicowań społecznych w dostępie do pracy i wielkości dochodów i to nie tylko w relacjach Północ -Południe , ale także wewnątrz bogatych państw Północy, które świadczą, o spowolnieniu rozwoju a nawet stagnacji /Niemcy/.
Niektórzy badacze francuscy krytyczni wobec ekonomistów neoliberalnych po stołuj ą zajęcie się procesem tzw. cofnięcia rozwojowego za czym przemawiaj ą następujące argumenty; l/ w USA w latach 90 - tych nastąpił spadek dochodów realnych robotników do poziomu z 1979 r.
21 różnica dochodów między 10% najbogatszych i 10% najbiedniejszych wzrosła o 40 %, 3/ zarobki robotników wielkich firm -są o 150 razy niższe od zarobków dyrektorów , 4/ w USA 20% najbogatszych dysponuje 9 razy większymi dochodami niż 20% najbiedniejszych, a we Francji 7,5 razy,,
5/ maturzyści stanowią 20% biednych pracowników ; a w latach 70 -tych 10% , 6/ rolnictwo zatrudnia około 5% ludzi; II zaledwie 20% zatrudnionych pracuje w przemyśle; 8/ pojawia się rzesza pracowników z krótkoterminowymi umowami o pracę .
Zdaniem w/w autorów amerykańskich procesy globalizacyjne postępują w dwóch kierunkach
li kształtują one "zręby nowej jakościowo specyficznej kultury globalnej, która stymuluje specyficzne procesy rozwojowe.
2/ różnice kulturowe w tych warunkach uaktywniaj ą ludzi, współtworzą duch przedsiębiorczości i poszukiwania zysków oraz nowych standardów konsumpcyjnych .
Globalizacja zachowań konsumentów zachodzi za pośrednictwem tzw. kultury współczesnej
, która odwołuje się do kilku podstawowych wartości takich jak ;
l/ podmiot jednostkowy,
21 orientacja na działanie , w przeciwieństwie do orientacji na istnienie /,
4/ materializacja czasu za pośrednictwem myślenia ekonomicznego time is money ,
5/ orientacja na przyszłość i spadek zainteresowania przeszłością.
ó/ znaczenie koncepcji użyteczności.
Reasumując nie sposób jasno odpowiedzieć jaki jest konkretny wpływ czynników kulturowych na rozwój gospodarczy i nadać im wyraz matematyczny . Jednakże wraz ze wzrostem czynnika ludzkiego w wytwarzaniu bogactwa uzyskiwanego drogą innowacyjności i postępu technologicznego , czynniki kulturowe odgrywaj ą znaczącą rolę w procesach polaryzacji ekonomicznej na poziomie lokalnym i globalnym .
Stają się one elementem myślenia gospodarczego w strategiach inwestycyjnych i konsumpcyjnych Lzn., że tworzą one warunki brzegowe rozwoju i ujawniają jego kulturowe granice
Analizy udowadniają, że pewne zapóźnienia rozwojowe w pośredni sposób są zależne od kulturowo; ukształtowanych sposobów i;:yślenia1ub od kulturowo ukształtowanych struktur działania, gromadzenia dóbr, form konsumpcji, które inwestorzy mogą połączyć w ich strategie rozwojowe.
Cele polityki monetarnej w krajach .rozwijających się.
Najbardziej radykalnym rozwiązaniem jest rezygnacja z własnej walut}7 i polityki monetarnej , co było stosowane w wielu krajach . szczególnie w dramatycznych sytuacjach politycznych np. , w okresie wojen / kraje bałkańskie w czasie walk o niepodległość po rozpadzie Jugosławii /, czy też gospodarczych , np.: w czasie hiperinflacji w krajach Ameryki Południowej .
Rezygnacja z własnej waluty wiąże się z likwidacją własnego banku emisyjnego oraz z silnym ograniczeniem własnej polityki monetarnej .
Dolaryzacja może być bardzo korzystnym rozwiązaniem dla krajów rozwijających się zwłaszcza małych i tak w Ekwadorze i Panamie dolar amerykański jest legalnym środkiem płatniczym od ponad 100 lat.
Dzięki temu panamski system gospodarczy jest efektywny, co przejawia się miedzy innymi w dużym napływie kapitału, występuje tam stabilna stopa procentowa, pełna sekurytyzacja pożyczek zarówno krajowych i zagranicznych ^ niska inflacja i niewielkie ryzyko wystąpienia kryzysów walutowych, bowiem system bankowy jest bardzo efektywny , a ze względu na brak walut}' krajowej i rezerw walutowych uniemożliwia międzynarodowym inwestorom ataki spekulacyjne .
W sumie dołaryzacja jest atrakcyjna dla inwestorów międzynarodowych, ułatwiając napływ inwestycji kapitałowych, zarówno portfelowych, jak i bezpośrednich, co eliminuje barierę niewystarczających oszczędności krajowych.
Z drugiej strony większość krajów jest skłonna utrzymywać własną walutę i traktuje to jako przejaw suwerenności politycznej , co umożliwia im realizację własnej polityki monetarnej .
Istotnym czynnikiem kształtującym politykę monetarną jest Bank Centralny Jego rolę kształtuje stopień niezależności od rządu.
Poza tym Bank Centralny musi mieć silną pozycję w systemie gospodarczym , gdyż od stopnia jego rozwoju zależy kształt i charakter polityki monetarnej .
I tak np. jeżeli w systemie odgrywają ważną rolę duże banki międzynarodowe , to mogą być one mało wrażliwe na zastosowane instrumenty polityki monetarnej, np,: operacje otwartego rynku , czy poziom stopy refinansowej . -
Innym elementem wpływającym na politykę monetarną krajów rozwijających się jest rynek finansowy a szczególnie:
l / jego rozległość - czyli różnorodność papierów wartościowych , 2/ liczba podmiotów instytucjonalnych i ich kapitały .
Podmioty, te mogą tworzyć popyt na 3^. papiery dłużne skarbu państwa , a unie papiery wartościowe komplementarne wobec papierów skarbu państwa mogą osłabiać skuteczność operacji otwartego rynku tip.; stosują;- wyższą rynkową stopę procentową ,
Analizując cele polityki monetarnej można wyróżnić następujące jej ukierunkowanie na ;
1/ stopę .procentową,
2/ podaż pieniądza, - 3/ poziom cen / polityka skierowana na określony poziom inflacji/, 4/ kurs walutowy.
Tym celom nadaje się często wymiar ogólnogospodarczy jak np.:
l/stabilność systemu bankowego ,
2/utrzymanie lub zmniejszenie poziomu bezrobocia ,
3/ modyfikowanie przebiegu cyklu koniunkturalnego , aby go spłaszczyć i skrócić .
II. Polityka monetarna skierowana na stopę procentową.
Posługując się polityką, stopy procentowej można realizować następujące zadania: l/ zwiększyć oszczędności krajowe ,
2/ zwiększyć efektywność alokacji oszczędności, czyli inwestycji, 3/ zwiększyć popyt na aktywa finansowe , 4./ ułatwić stabilizację ekonomiczną, } 5/ przyciągnąć dodatkowy kapitał zagraniczny,
ó/ sprawnie zarządzać popytem krajowym.
Bardzo dużą rolę odegrały w rozwoju ekonomicznym y związku z kryzysem zadłużeniowym w państwach rozwijających się tzw. programy stabilizacyjne , wywodzące się z orientacji monetarystycznej i były one tworzone po to, aby państwa wierzyciele odzyskały pożyczone • pieniądze.
W programach tych kładziono nacisk na ograniczenie popytu krajowego , w celu wypracowania środków na spłatę zobowiązali zagranicznych.
Jednym z głównych celów osiągnięcia tego zamierzenia jest restrykcyjna polityka kredytowa stosująca wysoką stopę procentową, co redukuje możliwości pozyskania kredytu krajowego, a w efekcie następuje spadek wydatków .
Stąd też rosnąca stopa procentowa, może być pośrednim kanałem . przez który władze
monetarne mogą redukować nadwyżkowy popyt wewnętrzny zarówno na pieniądz jak i na dobra i usługi,
. W efekcie realizacji programów stabilizacyjnych często występuje recesja związana
ograniczeniem popytu wewnętrznego.

W kontekście polityki stopy procentowej pierwszoplanowy jest sposób ustalenia jej kształtowania tzn. czy powinna to być .swobodna stopa procentowa i wówczas o jej poziomie decyduje mechanizm rynkowy , tzn. gra popytu i podaży na pieniądz , ale możliwość jej stosowania wymaga odpowiednich ram instytucjonalnych, co rzadko jest spełnione w krajach rozwijających się.
Może też dojść do ukształtowania się stopy procentowej na poziomie nieoptymalnym z punktu przyjętej strategii gospodarczej .
Dlatego też Lepszym rozwiązaniem wychle się regulowana stopa procentowa i nie oznacza to wcale że ,0.; może ona się zmieniać pod. wpływem zmian zachodzących v-/ g spodarce jub otoczeniu zewnętrznym . Chociaż jej zastosowanie oznacza niemożność reagowania przez władze monetarne na krótko trwałe nierównowagi monetarne .
Ale przy przyjęciu kontrolowanej przez państwo stopy procentowej pojawia się . problem:
l/ technik regulowania ,
2/ zmiany stopy procentowej.
Ponieważ władze monetarne mogą wybierać pomiędzy:
Hft.
A/ techniką indeksacyjną -.która polega Yregularnych zmianach stopy procentowej . zgodnie ze zmianami wybranych wskaźników makroekonomicznych . zazwyczaj o stały procentowy wskaźnik .
B/ technika manipulacyjna- jest to aktywne dostosowanie stopy procentowej w odpowiedzi na zmiany zachodzące w bieżącej sytuacji ekonomicznej .
Pozytywne doświadczenia wielu krajów np.; takich jak Chiny , Korea i Indonezja wskazują na większą efektywność tej techniki , niż techniki indeks akcyjnej.
Chociaż po wyborze strategii stopy procentowej i metody jej ustalania pojawia się następny problem związany z poziomom stopy procentowej -
Ogólne rekomendacje mówią, że poziom stopy procentowej powinien odpowiadać pożądanemu poziomowi inwestycji i powinna ona być wystarczająco atrakcyjna dla stymulowania oszczędności*
niski poziom stopy procentowej prowadzi do zakłóceń pomiędzy obecną i przyszłą. konsumpcją, co z kolei obniża stopę oszczędności, redukuje też zasoby kapitału , a tym samym obniża tempo wzrostu gospodarczego.
Natomiast zbyt wysoka stopa procentowa ogranicza zagregowany popyt i negatywnie wpływa na inwestycje produkcyjne , co jest bardzo niepożądane z punktu państw rozwijających się .
Ale wpływ ten nie musi być jednoznacznie negatywny , a wręcz przeciwnie -wzrost stopy procentowej , może wywołać tak duży wzrost oszczędności sże w efekcie dojdzie do znaczącego wzrostu podaży kredytu , a tym samym ułatwione będzie finansowanie inwestycji .Chociaż paradygmat ten jest podważany , ponieważ wątpliwe jest aby wzrost stopy procentowej wywołał znaczący wzrost oszczędności , zwłaszcza w krajach rozwijających się o najniższych dochodach .
Potwierdzaj ą to badania przeprowadzone dla takich regionów jak; Środkowy Wschód , Afryka Północna , Ameryka Środkowa i Karaiby , gdzie reakcja wzrostu oszczędności na wzrost oczekiwanej realnej stopy procentowej jest statystycznie różna od zera . Z pewnością polityka stopy procentowej odgrywała dużą rolę w strategii rozwojowej realizowanej głównie przez kraje Azji Południowo --Wschodniej /kraje azjatyckie /: Japonię ,Koreę Południową, Hongkong , Singapur , Tajwan ,Malezję , Indonezję i Tajlandię .
Pa.6si.wa te prowadziły strategią rozwojowa , której głównymi elementami były ;
i/ stabilność makroekonomiczna,
2/inwestowanie i tworzenie kapitału ludzkiego
3/ otwartość na wymianę z zagranicą,
4/ posiep techniczny i doganianie technologiczne .
5/' tworzenie sprzyjających warunków do oszczędzaniu na inwestycji prywatnych.
Strategia ta polegała na zwiększaniu oszczędności krajowych. a następnie przekształcono je w
efektywne inwestycje w sektorach eksportowych .
Utrzymywano też stopę procentową od kredytów na możliwie niskim poziomie , aby
stworzyć korzystne warunki do inwestowania .
Dbano także , by realna stopa procentowa od depozytów była dodatnia , chociaż niska, tj.
niewiele większa od zera .
Ceł ten realizowano oddziaływaj ąc na dwa elementy ;
l/ stopień konkurencji między bankami,
2/ koszty oszczędzania związane z dostępem do systemu bankowego .
Na przykład Japonia i Korea powołały specjalne banki inwestycyjne , bardzo często
państwowe lub wspierane finansowo przez państwo .
Stworzenie dobrze funkcjonującego systemu bankowego miało także na celu dotarcie do grup Społeczeństwa, które nie były tradycyjnie oszczędzającymi, np.; średnio- i nisko do chód o we grupy ze wsi i terenów rolniczych .
Utworzenie gęstej sieci placówek bankowych i wprowadzenie nowych form oszczędzania /np.; poprzez przesyłki, pocztowe/, doprowadziło do zmniejszenia kosztów oszczędzania i umożliwiło obniżenie stopy procentowej od depozytów.
Dodatkowo wprowadzono istotne zróżnicowanie między rodzajami kredytu , z jednoznaczną preferencją dla kredytów inwestycyjnych . Zróżnicowano także istotnie oprocentowanie kredytów dla różnych 'dziedzin gospodarki, niemalże zapewniając nieograniczony dostęp do kredytu z niskim oprocentowaniem ,.
W przypadku gałęzi nie uznanych za strategiczne , stosowano ograniczenie ilościowego
dostępu do kredytów.
Dbano także j aby banki nie stosowały dużego zróżnicowania między oprocentowaniem
kredytów i depozytów i w wyżej wymienionych krajach azjatyckich zróżnicowanie to
kształtowało się na poziomie 3-4% , a w krajach rozwijających przeciętne zróżnicowanie
kształtuje się ria poziomie 12-15%.
Stosowano też restrykcje wobec banków , które nie-realizowały powyższej strategii, nie
udzielano licencji na otwarcie nowych filii np.: w Japonii.
Istotne też jest i to ,że polityka stopy procentowej może być wykorzystywana jako środek
przyciągania ^dodatkowego , głównie krótko - i średnioterminowego kapitału zagranicznego
, co może być wykorzystane jako element polityki stopy procentowej w krajach rozwijających
się.
Ale dla tych krajów przypływy kapitałowe mogą być za mało elastyczne względem krajowej
stopy procentowej , ponieważ brak tam wystarczająco rozwiniętych rynków finansowych
zdolnych do obsługi dużych napływów kapitałowych .
Należy także pamiętać 3że krótkookresowy kapitel jest bardzo mobilny 3a jego odpływ może
nie być uzasadniony stanem gospodarki danego
raju ,ale konsekwencją tego może; być
kryzys finansowy i walutowy
Ponadto państwa rozwijające się mają ubogie rynki finansowe , a najsłabiej rozwinięte kraje charakteryzuje niepieniężne środowisko ., tzn. że część transakcji odbywa się w systemie
barterowym , bez udziału pieniądza .

Stan ten dotyczy niektórych najuboższych obszarów Afryki i Ameryki Południowej .
Na tym tle niektórzy ekonomiści twierdza , że tylko pięć aktywów występuje na rynkach
finansowych państw rozwijających się i zalicza się do nich :
ł/ pieniądz krajowy.
21 depozyty bankowe,
3/pożyczki rynkowe,
4/ kredyty bankowe,
51 walutę zagraniczną.
Daje się zauważyć nieobecność sektora papierów wartościowych , m.in. obligacji
państwowych , co ma największe konsekwencje dla realizowania określonej polityki
monetarnej w krajach rozwijających się , zwłaszcza w odniesieniu do operacji otwartego
rynku .
Polityka monetarna nakierowana na cel Inflacyjny.
Kolejnym celem polityki monetarnej może być ceł inflacyjny ,czyli osiągniecie
określonego poziomu inflacji.
Warto podkreślić , że inflacja pojawia się jako skutek nierozważnej polityki monetarnej i
rzadko jest ona samoistna .
Najczęściej inflacja jest konsekwencją strukturalnych nieprawidłowości w gospodarce .
Zastosowanie anty inflacyjnej polityki monetarnej wiąże się z;
l/ publicznym zadeklarowaniem średniookresowego celu inflacyjnego w ujęciu ilościowym .
27 zobowiązaniem rządu. że cel inflacyjny jest priorytetem /długookresowa niska inflacja /,
3/ strategią informacyjną ze zredukowaną rolą dla celów pośrednich, jak np.; podaż pieniądza
,4/zwiększeniem przejrzystości polityki pieniężnej i jej celów.
4/ wzrostem odpowiedzialności banku centralnego za osiągnięcie w/w celów .
Ale z tą strategią wiążę się utrata możliwości bezpośredniego ad hoc oddziaływania na
gospodarkę np.; przeciwdziałanie szokom .co oznacza złamanie zobowiązania do realizacji
celów długookresowych.'
Działania Brazylii w 1999 i 2000 r. mogą być dobrym przykładem zastosowania polityki "monetarnej nastawionej na cel inflacyjny , utrzymując inflacją w tym okresie na poziomie 6 -I0%i4-8%w2000r.
Kraj ten zastosował inflacyjny cci polityki monetarnej po załamaniu się kursu waluty brazylijskiej — reala i cel inflacyjny po dekrecie prezydenckim z 1999 r. stał się oficjalną strategią polityki monetarnej .
Na podstawie tych dekretów powołano Narodową Radę Pieniężną/National Monetarny Council/, która odpowiadała za ustalenie celów inflacyjnych oraz określała tolerowane odstępstwa zgodnie z propozycjami ministra finansów ..
Natomiast bank Centralny został zobowiązany do wdawania-co kwartał raportu inflacyjnego , w którym zav/ic<. no dane dotyczące inflacji ora/,działań Banku Centralnego .
polityka monetarna wobec deficyt .

Aby wykazać na czym polega atrakcyjność stosowania polityki monetarnej w sytuacji budżetowej krajów rozwijających się należy uwzględnić zależności pomiędzy polityką fiskalną i monetarną w kontekście przychodów budżetowych i deficytu budżetowego .
Dla gromadzenia przychodów budżetowych istotne znaczenie maja podatki oraz efektywność ich ściągania . co zależy także od skuteczności działania administracji podatkowej .
Kraje rozwijające się opierają swój system podatkowy głównie na podatkach pośrednich Np.:l/ podatku od sprzedaży . 2/ podatku importowym.
I w latach 70-tych udział podatków pośrednich w przychodach podatkowych wynosił około 70% , a w Somali nawet -90%.
Ale w sumie efektywność tych podatków jest dość niska , ponieważ trudno jest ustalić zarówno pochodzenie jak i przeznaczenie wielu towarów .
Wielu autorów uważa , że- wprowadzenie podatku dochodowego byłoby dość trudne i
nieefektywne ponieważ ;
-po pierwsze ^występuje niski poziom dochodu narodowego ,
-duże rozwarstwienie dochodowe i duża część społeczeństwa otrzymuje
dochody na poziomie , który pozwala zaspokoić podstawowe potrzeby i
te dochody najczęściej nie są w ogóle opodatkowane .
Natomiast w krajach wysoko rozwiniętych od 60-80% populacji danego kraju płaci podatek dochodowy , a w krajach rozwijających się wskaźnik ten wynosi przeciętnie tylko 3 %. Ponadto najbogatsi od posiadanego majątku płacą tylko 10% przychodów podatkowych ogółem tzn. ,że są oni opodatkowani w bardzo niskim stopniu .
- po drugie ; występuje nieefektywny system podatkowy s ponieważ brak jest odpowiedniej administracji podatkowej , co nie pozwala ustalić kto konkretnie podlega opodatkowaniu ,a sam. system egzekwowania podatków sprzyja korupcji , co obniża skuteczność polityki podatkowej .
Również niska jest efektywność podatków dochodowych od przedsiębiorstw , ponadto do nielicznych należą przedsiębiorstwa „ których właścicielami są obywatele danego kraju . Z drugiej strony w wielu przypadkach korporacje międzynarodowe korzystają z ulg podatkowych nawet do 1 5 lat , co ma być zachętą dla przyciągnięcia kapitału zagranicznego. Ale. firmy zagraniczne wykorzystują kraje rozwijające się gdzie podatek jest najniższy , generując wysoki zysk i w tym celu stosują strategię cen transferowych , płacąc podatki w kraj u pochodzenia .
Również drugi sposób pozyskiwania środków finansowych poprzez emisję obligacji może napotykać na trudności ,ponieważ muszą istnieć przynajmniej dwa elementy tj . -po pierwsze ; na odpowiednim poziomie oszczędności krajowe ;
- po drugie ; sprawny rynek kapitałowy , na którym mogą być" realizowane operacje otwartego rynku .
Innym istotnym czynnikiem jest niechęć do nabywania obligacji skarbu państwa związana ryzykiem politycznym , zarówno ze strony obywateli danego kroju jak i inwestorów zagranicznych / np.; częste zmiany rządów lub niewykupywanie zapadłych papierów wartościowych .

wykresy : http://www.studiatsw.fora.pl/viewimage.php?i=25


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Sylwester dnia Nie 22:27, 28 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
!!!xyz!!!




Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 681
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 22:29, 28 Lut 2010    Temat postu:

mam pytanko, czy:
- ekonomia rozwoju a przedsiebiorstwa wielonarodowe,
- bezrobocie w krajach rozwijajacych sie
- wies i rolnictwo w ekonomii rozwowju
- male i srednie przedsiebiorstwa w krajach rozwijajacych sie
- finansowanie wzrostu gospodarczego
...to wszystkie notatki czy to tylko znikoma czesc, bo w ksero mieli tylko to :-/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemaspepe




Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 23:04, 28 Lut 2010    Temat postu:

Czy ktoś ma jakiś zakres materiału jaki obowiązuje na egzamin u Sapalskiego i jak ma on wyglądać test, czy może znowu opisówka ????

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
!!!xyz!!!




Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 681
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 23:23, 28 Lut 2010    Temat postu:

...ma to być 2w1, czyli test plus opisówka (wstaw, uzupełnij, dokończ) ...czyli luzik jednym słowem Happy))

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemaspepe




Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 0:54, 01 Mar 2010    Temat postu:

No to świetnie, ale podał chociaż zakres materiału???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
!!!xyz!!!




Dołączył: 14 Kwi 2008
Posty: 681
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 2:58, 01 Mar 2010    Temat postu:

zakres materiału ??? hmmm chyba wszystko co było na wykładach prócz tego co było na zaliczeniu Wink (1)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Smerffetka




Dołączył: 19 Cze 2008
Posty: 189
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 11:03, 02 Mar 2010    Temat postu:

jeżeli kooś coś ma to prosze podesłać Happy [link widoczny dla zalogowanych]
Z góry dziękujęHappy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
7th




Dołączył: 25 Cze 2008
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 10:49, 09 Mar 2010    Temat postu:

byłabym wdzięczna za jakieś notatki z ekonomii rozwoju Happy mój mail: [link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sylwia1305




Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Inowrocław

PostWysłany: Wto 15:36, 09 Mar 2010    Temat postu:

Nie byłabym taka pewna, czy to będzie taki luzik:)Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
'MICHU'




Dołączył: 11 Kwi 2008
Posty: 329
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń

PostWysłany: Wto 15:47, 09 Mar 2010    Temat postu:

Nie ma się co od razu załamywać Blue_Light_Colorz_PDT_18

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum TORUŃSKA SZKOŁA WYŻSZA - TSW - FORUM Strona Główna -> Studia Magisterskie / Studia zaoczne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin