Sylwester
Dołączył: 26 Lut 2008 Posty: 226 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Wysłany: Śro 10:39, 25 Maj 2011 Temat postu: Fundusze EU - 4 wykład |
|
|
Pozyskiwanie i zarządzanie funduszami UE.
Zjazd 4
1.Program Operacyjny Kapitał Ludzki
a.Specyfika PO KL
PO KL jest jedynym programem w Polsce finansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego i jako jedyny dotyczy kompleksowo wsparcia inicjatyw związanych z zasobami ludzkimi, a nie z projektami infrastrukturalnymi – tak jak pozostałe PO. Wsparcie to może przybierać różnorodne formy: szkolenia, doradztwo, subsydiowanie zatrudnienia,
PO KL podzielone jest na dziesięć osi priorytetowych, te zaś zgrupowane są w dwóch komponentach. Priorytety od pierwszego do piątego należą do komponentu centralnego, co oznacza, że wdrażane są na poziomie ogólnokrajowym, a projekty realizowane w ich ramach muszą mieć charakter ponadwojewódzki. Priorytety od szóstego do dziewiątego należą natomiast do komponentu regionalnego – są wdrażane na poziomie wojewódzkim i taki też zasięg mają realizowane w ich ramach projekty. Priorytet dziesiąty – Pomoc techniczna – służy wspieraniu właściwego wdrażania całego PO KL. Podział na komponenty jest cechą charakterystyczną PO KL.
W województwie kujawsko-pomorskim Instytucją Pośredniczącą dla komponentu regionalnego jest Urząd Marszałkowski, który odpowiada bezpośrednio za wdrażanie priorytetów VIII i IX. Za wdrażanie priorytetów VI i VII odpowiedzialne są dwie Instytucje Wdrażające (Instytucje Pośredniczące II stopnia): Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu (priorytet VI) oraz Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu (priorytet VII).
Priorytety, jak w innych PO, podzielone są na działania, a te na poddziałania. Jednak w przypadku PO KL każde poddziałanie przeznaczone jest albo dla projektów konkursowych albo dla projektów systemowych.
b.Plan Działania
Charakterystycznym dla PO KL typem dokumentu jest Plan Działania. Jest to przygotowany osobno dla każdego priorytetu dokument, obejmujący dany rok kalendarzowy i zawierający w sobie elementy harmonogramu, ogłoszenia o konkursie i kart oceny. Podane są w nim podstawowe informacje na temat planowanych konkursów – czas ogłoszenia konkursów (w kwartałach), rodzaj konkursów (zamknięte / otwarte), planowana alokacja oraz typy projektów objęte danym konkursem. Ponadto podane są szczegółowe kryteria, jakie powinny spełniać projekty składane w danym konkursie: kryteria dostępu, które należy obowiązkowo spełniać oraz kryteria strategiczne, za spełnienie których projekt może otrzymać dodatkowe punkty w trakcie oceny.
c.Grupy docelowe
W PO o charakterze infrastrukturalnym, finansowanych z EFRR, istotne było to, kto może być beneficjentem w danym działaniu. W PO KL, ze względu na fakt, że jego działania ukierunkowane są na rozwój zasobów ludzkich, pierwszorzędnego znaczenia nabiera kwestia grup docelowych, do których kierowane może być wsparcie w ramach danego działania. Natomiast beneficjentem w większości poddziałań dla projektów konkursowych mogą być dowolne podmioty, z wyłączeniem osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Informacje dotyczące grup docelowych oraz typów beneficjentów ujęte są, podobnie jak w przypadku innych PO, w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych PO. Dokładne wytyczne dotyczące grup docelowych w poszczególnych konkursach zawarte są również w Planach Działania, w opisie kryteriów.
d.Równość szans kobiet i mężczyzn
Kolejną cechą wyróżniającą PO KL na tle innych PO, jest niezwykle istotna rola zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Każdy projekt, by pozytywnie przejść ocenę merytoryczną, musi, między innymi, spełnić tzw. „standard minimum” dotyczący tej zasady, a więc uzyskać pozytywną odpowiedź na minimum 2 z 7 pytań ujętych w karcie oceny merytorycznej, dotyczących uwzględnienia w projekcie sytuacji kobiet i mężczyzny w obszarze działania projektu.
Istnieją trzy wyjątki, w których projekt nie musi spełnić tego standardu:
gdy projekt skierowany jest wyłącznie do jednej płci ze względu ograniczeń statutowych projektodawcy (szkoła żeńska, zakład karny dla mężczyzn itp.)
gdy projekt realizuje tzw. działania pozytywne, to znaczy skierowany jest wyłącznie do jednej płci, której sytuacja w danym obszarze jest zdecydowanie gorsza od drugiej i ma na celu wyrównanie szans,
gdy ze względu na charakter projektu, występuje w nim zamknięta rekrutacja, to znaczy skierowany jest on do konkretnej grupy ludzi, np. wszystkich pracowników danego przedsiębiorstwa.
Ponadto we wniosku o dofinansowanie projektu każdy wskaźnik osiągnięcia celu, jeśli tylko to możliwe, przedstawiony powinien być z zachowaniem podziału na kobiety i mężczyzn. Podobnie jest w przypadku opisu grupy docelowej, gdzie również powinno się określić liczbę kobiet i mężczyzn, objętych danym projektem.
e.Określanie celów projektu – koncepcja SMART
Wbrew pozorom wyznaczenie jasno sprecyzowanych celów nie jest rzeczą prostą. Często osobom zaangażowanym w projekt wydaje się, że określone przez nich cele jednoznacznie określają punkt, do którego chcą dojść dzięki realizacji jakiegoś projektu, podczas gdy w rzeczywistości wcale tak nie jest. Dzieje się tak, ponieważ będąc „w środku” projektu i znając szczegółowo jego założenia, nieświadomie dopowiadają sobie do sformułowanego celu wiele dodatkowych informacji. Oto przykład:
Gmina X chce poprawić sytuację osób bezrobotnych na swoim terenie i składa wniosek o dofinansowanie projektu w ramach PO KL. We wniosku definiuje następujący cel swojego projektu: „pomoc osobom bezrobotnym z terenu gminy X”. Czy ten cel jasno definiuje stan, w jakim ma się znaleźć gmina i jej mieszkańcy po realizacji projektu? Nie.
Po pierwsze, nie określono co rozumie się przez słowo „pomoc”. Dla kogoś może to oznaczać wypłatę jednorazowego zasiłku, dla kogoś innego stworzenie punktu doradztwa dla osób bezrobotnych albo przeszkolenie tych osób w zawodzie, na który jest popyt na rynku. Po drugie, nie określono ilu osobom chce się pomóc. Czy można jednocześnie pomóc wszystkim bezrobotnym z gminy? To mało realne. Ale czy pomoc 10 osobom, już będzie oznacz sukces? A może 30, albo 100 osobom? Po trzecie, cel nie określa horyzontu czasowego, w którym ma być osiągnięty. Czy ta pomoc ma być zorganizowana w tym kwartale, roku, a może ma to być długofalowe działanie, rozłożone na 5 kolejnych lat? Weryfikacja tak sformułowanego celu nie jest możliwa. W konsekwencji, niezależnie od podjętych działań, po zakończeniu projektu nikt nie będzie mógł z całą pewnością stwierdzić, czy cel został osiągnięty i czy projekt zakończył się sukcesem
Narzędziem, które pomaga w wyznaczaniu dobrze sformułowanych celów, które pozwalają jasno stwierdzić kiedy i pod jakimi warunkami będzie można uznać, że cel projektu został osiągnięty, jest narzędzie SMART. Smart (czyli po angielsku „mądry”, „sprytny”) to akronim od następujących słów:
Specyfic – szczegółowy, konkretny – cel powinien odnosić się do konkretnych problemów i nie być zbyt ogólny. Cel, który można przypisać dużej liczbie projektów, niezależnie od ich zakresu, nie jest dobrym celem.
Czasem zamiennie stosuje się tu słowo Simple, czyli „prosty”. Znaczenie jest podobne: cel powinien być prosty, jednoznaczny. Powinien jasno odnosić się do danego problemu i nie pozostawiać miejsca na różne interpretacje.
Measurable – mierzalny – by móc jednoznacznie stwierdzić, czy cel został osiągnięty, należy go sformułować tak, by można było wyznaczyć mierzalne wskaźniki jego osiągnięcia.
Ambitious – ambitny – cel powinien stawiać poprzeczkę możliwie wysoko, by osiągnięcie go przyniosło możliwie najlepsze efekty, ale jednocześnie…
Realistic – realistyczny – trzeba uważać, by mierzyć zamiary według sił i nie wyznaczać celu, którego osiągnięcie z dużym prawdopodobieństwem będzie niemożliwe.
Timely defined – określony w czasie – bez zdefiniowania horyzontu czasowego, w którym dany cel ma zostać osiągnięty, narażamy się na odkładanie sprawy w nieskończoność i tym samym na niepowodzenie projektu. Warto pamiętać, że projekt z definicji powinien mieć określone ramy czasowe.
Cele sformułowane w oparciu o te wyznaczniki są znacznie bardziej miarodajne i łatwiejsze do monitorowania, co zwiększa szansę na ich osiągnięcie. Proszę porównać te dwa cele:
1. Nauczę się angielskiego,
2. W tym tygodniu zapiszę się na kurs angielskiego dla średniozaawansowanych i pod koniec roku przystąpię do egzaminu językowego First Certificate in English.
Jak myślicie: który cel będzie miał większe szanse na zrealizowanie?
Ważne pojęcia – podstawowe typy szkoleń w PO KL:
Szkolenie otwarte – to szkolenie dostępne dla wszystkich osób, bądź przedsiębiorców, spełniających kryteria rekrutacyjne, które nie mogą zawężać grupy docelowej do ściśle zdefiniowanego zbioru podmiotów.
Szkolenie zamknięte – to szkolenie przeznaczone dla zamkniętej grupy odbiorców (np. dla pracowników konkretnego przedsiębiorstwa).
Szkolenie ogólne – służą uzyskaniu uniwersalnej wiedzy i umiejętności, które mogą zostać wykorzystane zarówno u aktualnego, jak i u przyszłego pracodawcy oraz na innych polach aktywności zawodowej.
Szkolenia specjalistyczne – służą uzyskaniu wiedzy i umiejętności, które są bezpośrednio związane z pracą wykonywaną u konkretnego pracodawcy i nie mogą zostać bezpośrednio wykorzystane przez przeszkolonego pracownika u innego pracodawcy.
Post został pochwalony 0 razy |
|